AtmosFear was bij opening de hoogste vrijevaltoren van Europa. Je bereikt dit hoogste punt van het park middels twee overdekte roltrappen die je ook tot bij Helix brengen. Anders dan bij Intamins Giant Drops zoals
Dalton Terror in Walibi Belgium , is er bij een Gyro Drop slecht één gondel die al draaiend naar boven wordt getakeld. Hoewel deze varianten doorgaans hoger zijn, worden ze vaak een tikkeltje minder intens ervaren dan hun niet-draaiende soortgenoten. Ondanks dat tegenwoordig andere torens met het hoogterecord gaan lopen zijn blijft deze toren indrukwekkend. Weinig parken hebben immers de vrijheid om hun vrije valtoren bovenop een heuvel te plaatsen. AtmosFear torent dankzij deze kunstgreep 146 meter boven het zeeniveau uit.
Liseberg voorzag zijn vrije val-attractie van een industrieel aandoend station en enkele effecten die de ervaring een tikkeltje bloedstollender maakten. Wanneer de gondel aan een snelheid van 1,5 meter per seconde omhoog getakeld werd uit het stationsgebouw werd dat aanvankelijk begeleid door rode zwaailichten en een rookeffect. Het gat waardoor de gondel later terug komt binnenvallen heeft een diameter van 13 meter. Gecombineerd met een gondeldiameter van 10,6 meter komt de rand van dat gat dichtbij genoeg om er wat angstzweet voor te vergieten.
OBSERVATIETOREN
In oorsprong was de toren de draagstructuur voor observatietoren Lisebergstornet die in 1990 op dezelfde plaats in het park opende. Het Zwitserse Intamin bouwde deze observatietoren om tot een vrije-valtoren. De werkzaamheden werden gestart op 31 mei 2010 en waren goed voor een investering van 50 miljoen kronen of omgerekend een dikke vijf miljoen euro. Het was niet de eerste keer dat Intamin werd ingeschakeld voor de ombouw van een observatietoren. In 2003 werd Aussichtsturm II uit
Heide Park ingeruild voor
vrije-val-beleving Scream. Hoewel Lisebergs toren hoger was, bleef het Duitse park zijn toren nog tot in 2020 in de markt zetten als 's werelds hoogste Gyro Drop tower.
SPACEPORT LISEBERG
De ietwat futuristisch aandoende uitstraling van de roltrappen en het gebouw met toegang tot Atmosfear en Helix is terug te voeren op het concept achter de oorspronkelijke parkuitbreiding in 1990. Liseberg opende het geheel destijds als Spaceport Liseberg. Het investeringsbedrag van 110 miljoen kronen was destijds een record. Naast de roltrappen, omvatte het complex een observatietoren en een simulator.