Phantasialand

Navigatie



Feedback


Dit park wordt beheerd door Yelle Kleykens.

Heb je een foutje gespot? Of wil je graag een bijdrage verlenen?
Contacteer dan gerust Yelle via Yelle@pretparken.be.

Attractie: Taron Terug naar lijst


Omschrijving

Taron is een achtbaan van wereldniveau en een van de populairste attracties van het park. De indrukwekkende zwarte coasterspaghetti in het dreigende rotslandschap is een lust voor het oog.  Taron maakt zijn fotogenieke verschijning echter ook waar in de ritbeleving en pakt uit met een krachtige dubbele launch, vinnige richtingwissels en airtime. Die worden keurig en doordacht verdeeld over het ritverloop, waardoor de spanning blijft opbouwen tot de trein de eindrem inschiet. Het is indrukwekkend dat de baan zichzelf daarbij 64 keer kruist, over en onder paden duikt én ook nog verweven blijkt met buurachtbaan ‘Raïk’. Taron bewijst zo dat er geen inversies nodig zijn om van een achtbaanrit een echte adrenalinerush te maken met filmische allures. Al dit coastergeweld kan je desalniettemin bijzonder comfortabele beleven dankzij elegant ontworpen treinen. Het speciaal voor het park ontworpen design voorkomt de struikelpartijen en ledematen afknellende beugels die voorheen de norm waren bij achtbanen van deze fabrikant.

THEMA
Thematisch combineert Phantasialand een middeleeuws aandoende ruwheid met de esthetiek van fantasy-verhalen als Lord of the Rings. Taron slingert doorheen een dorp te midden van dramatische rotsmuren uitgewerkt als bazaltzuilen. Volgens het achtergrondverhaal heet dat dorp ‘Klugheim’, wat vertaald naar een Belgische context zou neerkomen op iets als ‘Slimmegem’. Het is een oord waar genieën samenhokten om er onderzoek te doen naar krachten uit de diepste spelonken van de aarde. Taron geldt als een soort van elektriciteitsnetwerk dat de vrijgekomen krachten verdeelt over het ganse dorp. Het gehoornde wezen dat vooraan elke trein te zien is symboliseert de wendbaarheid. Het is geïnspireerd op moeflons, een soort van bergschaap dat net als Taron geen moeite heeft de steile rotsformaties te bedwingen.

‘WERELDRECORDS’
Voor de opening harkte Phantasialand vier wereldrecords bij elkaar: Taron was toen de snelste (1) en langste (2) multi-launch-coaster ter wereld. De baan had ook de meest krachtige LSM-launch (3) en liefst 64 punten waarop het spoor zichzelf langs boven of langs onder kruiste (4). Het valt al op dat de eerste records makkelijker bereikt werden door de competitie te beperken tot de multi-launch-coasters. Dat waren er destijds niet bijzonder veel: De Amerikaanse Busch Gardensparken opende Cheetah Hunt (2011) en Verbolten (2012) en het Zweedse Liseberg had Helix (2014). Record twee en vier bleken na het lezen van de asterisk enkel geldig voor achtbanen ‘seiner bauart’. Dat toevoegsel zorgt voor een altijd-prijs-situatie: in de meest minimale interpretatie zou het kunnen verwijzen naar de driehoekige railstructuur, maar ruimer bekeken gaat het ook op voor de specifieke bouwomstandigheden in Phantasialand zelf. De kans dat een oude of nieuwe achtbaan beter doet ‘in seiner bauart’ is met andere woorden onbestaande. Die taalkundige trucs leiden onterecht af van de verdienste van de baan. Multi-launch was destijds behoorlijk uniek, weinig banen evenaren de verwevenheid van coastertrack en de baan behoort ook vandaag nog tot de top tien van langste achtbanen in Europa.

GESCHIEDENIS
Taron maakt deel uit van de themawereld ‘Klugheim’, die het park in 2016 opende. De bouwput voor dit nieuw gebied werd vrijwel gelijk met de opening van Chiapas (2014) gegraven. De ontwikkeling van dit gebied bleek tevens het doodsvonnis voor het laatste restant van een oud westerngebied; ‘Silver City’ met darkride ‘Silbermine’ kon net als de meeste zaken die in de vorige eeuw aan het park werden toegevoegd op weinig behoudsdrang rekenen. Het park had met Deep in Africa (2006) en Chiapas (2014) al aangetoond dat het internationale ambities nastreefde, maar Klugheim is de eerste zone waar Phantasialand het idee van de totaalbeleving naar een spectaculair hoger niveau trekt. Anders dan bij Chiapas kan je door het dorp en de rotsformaties lopen en is de centrale dorpsplaats omgeven door achtbaanspoor. Het hele gebied kreeg een eigen soundtrack en veel decorstukken werden met de hand op maat gemaakt. Het park maakte ook indruk met de authenticiteit van de gebruikte materialen. De metalen lamparmaturen zijn ook echt van metaal en overal is ambachtelijk houtsnijwerk te vinden. Het zou tot 2020 duren eer Phantasialand met ‘Rookburgh’ een nieuw gebied opende dat zich met ‘Klugheim’ kon meten. Hoewel F.L.Y. een indrukwekkende achtbaan is, zullen velen toch de vinnigere voorganger uit Klugheim verkiezen.

INNOVATIE
Phantasialand stelde strikte eisen voor zowel de esthetiek van de baan als het design van de trein.

Hoewel Intamin haar kenmerkende driehoekige spoortype had ingeruild voor een nieuw trackdesign, werd de oude structuur op vraag van Phantasialand toch toegepast én gemoderniseerd. De baan behoudt het driehoekspoor zoals bij Alton Towers’ Rita, maar de uitvoering is fijnmaziger en ranker, waardoor ze er eleganter uitziet.

Voor de trein stond de beleving van de bezoeker centraal. Er is een vlotte doorstroom in het station doordat de trein barièrevrij is: de overstap van het station naar de trein is vrij van richels of drempels. Verhoogde stoelen en een grotere afstand tussen rijen geven de bewegingsvrijheid van een hangende achtbaan, zonder de belemmering in zicht. Het open beugelsysteem met driedubbele veiligheid versterkt dit gevoel. De zitplaatsen zijn ergonomische vormgegeven: grote contactoppervlakken met zacht materiaal zorgen ervoor dat ook bij hoge G-krachten de stoel uiterst comfortabel blijft. Tegelijkertijd kan elke plaats in de trein met variabele lichaamsgrootte overweg: bezoekers die afwijken van de norm blijven zo gevrijwaard van beschamende stoelwissels. Er waren ook verbeteringen op technisch vlak: door staal door aluminium te vervangen werd het gewicht van de trein met ongeveer duizend kilogram vermindert, wat de lanceringen tot een van de meest energie-efficiënte van zijn tijd maakte. Tot slot bevat de trein amper aan elkaar gelaste onderdelen; dat maakt dure en tijdrovende controles van lasnaden overbodig.
Must-do attractie

Specificaties

Type attractie: Lanceerachtbaan
Model: LSM Launch Coaster
Bouwer:
Intamin Amusement Rides
Opening: 2016
Hoogte: 30 meter
Lengte: 1320 meter
Topsnelheid: 117 km/u
Aantal inversies: 0
Aantal voertuigen: 4 treinen met 16 passagiers per trein
Speciale elementen: Dubbele Lancering
Minimum lengte: 130cm
Minimum lengte zonder begeleiding: 140cm

Foto's