Navigatie



Feedback


Dit park wordt beheerd door Jonas Claes.

Heb je een foutje gespot? Of wil je graag een bijdrage verlenen?
Contacteer dan gerust Jonas via jonas@pretparken.be.

Attractie: Flying Machines Terug naar lijst


Omschrijving

Flying Machines of de indrukwekkend langere oorspronkelijke naam Sir Hiram Maxim's Captive Flying Machine is de oudste attractie van Blackpool Pleasure. Deze historische zweefmolen verschilt met moderne variaties op het genre door een enorm lange opbouw en de raketvormige gondels. Eens de molen zijn maximale snelheid bereikt, bevinden de gondels zich verrassend hoog boven de grond en is het snelheidsgevoel aanzienlijk. De molen werd in eerste instantie immers ontworpen voor onderzoek rond luchtvaart. Het is de enige overgebleven attractie van zijn soort, Het Franse La Mer de Sable en het Poolse Legendia openden met respectievelijk L'Aéropostal (2007) en Dream Flight Airlines (1959) nog vergelijkbare attracties, maar dat komt nog niet aan de hielen van de geschiedenis die Flying Machines kan voorleggen.

GESCHIEDENIS
De oorspronkelijke versie van Sir Hiram Maxim's Captive Flying Machines werd ontworpen in 1902 en debuteerde op het Italiaanse luik van de tentoonstelling bij Earl's Court (waar later ook River Caves zou passeren alvorens naar het park te verhuizen). Het ontwerp van de machine situeert zich in een tijd waarin het enthousiasme om voor het eerst te vliegen met aangedreven toestellen hoogtij viert: de Flying Machines waren een proefopstelling, waarmee het effect van verschillende vleugeltypes op het opstijgen kon bekeken worden. Met oplopende G-krachten in het achterhoofd, bleven de vleugels echter achterwege en op de tentoonstelling opende het toestel met visgondels in plaats van vliegtuigen. Van de zes verkochte exemplaren, verschenen er twee in de Verenigde staten (bij Dreamland of het New Yorkse Coney Island en in Will Grove amusement park in Philadelphia. ) en vier in het Verenigd koninkrijk (Soutporth, Blackpool, Crystal Palace en New Brighton). William Bean and John Outhwaite, de oprichters van Blackpool Pleasure Beach, kochten de machine voor £7000 en openden hem op 1 augustus 1905 op zijn huidige locatie.

Doorheen de jaren volgden verschillende aanpassingen, maar de kern van het mechanisme bleef bewaard. Oorspronkelijk bevatte het houten laadplatform ook metalen balustrades met per raket een poort met daarin een lamp gemonteerd. De omvorming van wisselstroom naar gelijkstroom voor de motoraandrijving gebeurde aanvankelijk middels een kwikdampgelijkrichter, wat later werd ingeruild voor nieuwe technologie. Op minder technisch vlak voorzag Joseph Emberton het houten laadplatform in 1934 van een betonnen onderbouw met ruimte voor verkooppunten. In 1963 volgde een grondige renovatie van de mechaniek, waarbij de aandrijfas, kabels en dwarsbalken vervangen werden. Een decennium later (1973) volgde een meer algemene renovatie waarbij de in 1934 toegevoegde winkelruimtes vergroot werden. Hoewel het park het houten platform en de trappen in 2003 vernieuwde liep de vernieuwde attractie al een jaar later schade op door een brand bij Grand National, waarna opnieuw reparaties volgden. In principe is er een onderhoudscyclus van 8-12 jaar voor de houten Gieken. De gondels wisselde meermaals van vorm. Aanvankelijk hadden ze een duikbootdesign met propellers, wat in 1929 werd aangepast naar dubbeldekvliegtuigen. Toen het luchtruim tegen 1952 voldoende verkend was om ook de ruimte daarboven te ambiëren werd die tendens doorgetrokken in de attractie met nieuwe raketvormige gondels.

WETENSWAARDIGHEDEN
  • De attractie staat sinds 2017 samen met Grand National, Big Dipper, Blue Flyer en Noah's Ark op een erfgoedlijst.

  • Sir Hiram Stevens Maxim (1840-1916) was een Amerikaans ingenieur en uitvinder. Hij onderzocht aangedreven vlucht en ontwierp eerder een automatisch pistool dat vanaf 1889 door het Britse leger werd gebruikt. Bij een proefopstelling in 1894 realiseerde de man een korte vlucht van een 3 ton zwaar toestel dat aangedreven werd met stoom. In 1901 werd hem als ingeweken Amerikaan de Britse ridderorde toegewezen.

  • De eerste bemande vlucht met een vliegtuig werd gerealiseerd in 1903 door de Amerikaanse Orville and Wilbur Wright in North-Carolina. Er ging een lange periode aan vooraf waarin de mensheid een vertrek naar of verblijf in de wolken met wisselend succes realiseerde.

Must-do attractie

Specificaties

Type attractie: Flying machine
Model: Captive Flying Machine
Bouwer:
Hiram Stevens Maxim
Opening: 1904
Hoogte: 27 meter
Ritduur: 7:00
Aantal voertuigen: 10 gondels met 8 passagiers per gondel
Maximum capaciteit: 600
Minimum lengte: 117cm

Foto's