De indoorachtbaan 'Eurosat' in Europa-Park zal tegen het seizoen van 2018 grondig gerenoveerd worden en dat gaat gepaard met drastische werken aan de baan. Dat maakte het park vandaag bekend tijdens een vragenronde voor fans in hun Globe Theater.
Er zal niet veel meer heel blijven van Eurosat tijdens de renovatiewerken die het park vandaag aankondigde tijdens een vragenronde. De volledige koepel zal ontmanteld worden waarop de hele achtbaan zal worden afgebroken en vervangen worden door nieuwe track. De werken starten eind 2017 en tegen augustus 2018 moet er een volledig nieuwe Eurosat terug opgebouwd staan. De werkzaamheden zullen gepaard gaan met kleine lay-outwijzigingen al zullen er geen drastische verschillen zijn met de huidige situatie laat het park weten. Wel zullen de treinen en decorstukken vervangen worden en zal men een compleet nieuwe ritervaring krijgen.
Ook zal er weer op virtual reality worden ingezet als extra optie. De vernieuwde achtbaan krijgt om die reden een eigen, extra in- en uitstapstation voor VR-gebruikers. Opmerkelijk, want begin dit jaar kondige het park aan dat men het VR-aanbod bij achtbaan Pegasus ging verwijderen omdat het de capaciteit te nadelig beïnvloedde. Wellicht biedt het speciale VR-station en de verhoogde capaciteit een oplossing voor het capaciteitsprobleem dat zich voordeed bij Pegasus.
Eurosat opende in 1989 en was toen de eerste achtbaan ooit met een trommellift. De compacte indoorcoaster werd ontworpen door de heengegane oprichter van het park, Franz Mack, die ook ingenieur was bij het familiebedrijf Mack Rides. Bij de fans staat de baan bekend als een geliefde 'cult-classic', berucht voor zijn eindeloze lifthill, brute first drop en ruwe doch aangename ritverloop met een hevige richtingswissel halverwege het parcours.
Tekst: © Yelle Kleykens - Pretparken.be // Foto: © Yelle Kleykens - Pretparken.be // Bron: epfans.ch