Terug...
Dankzij de vele normen en wetten, mogen we binnenkort op onze
beide oortjes slapen dat pretparken over het algemeen super-veilig in plaats van heel veilig
zijn.
Helaas mogen we ons hierdoor niet laten misleiden en stellen dat er
ons niets meer kan overkomen. Een belangrijke factor wordt
over het hoofd gezien: de bezoekers zelf.
Veel
incidenten die we betreuren, zijn grotendeels oorzaak van de
overmoed van sommige mensen. Dat vloeit nogal eens voort uit een gebrek
aan respect voor de parken en hun reglementen. Laten we
even moraalridder spelen en onder
de loep nemen waarin wij als parkbezoeker kunnen bijdragen tot het
verbeteren van de veiligheid.
Tip 1. Parkreglementen helpen echt.
Uiteraard is het niet onze bedoeling om de reglementen van elk
park aan jullie voor te stellen. Toch stellen we geregeld vast dat
enkele simpele , maar logische regels niet worden gerespecteerd. Te klein ? Niet doen !
Verscheidene achtbanen of draaimolens zijn pas onveilig
wanneer een persoon te klein is; in dat geval kan het gevaar reëel
zijn.
Als je niet groter bent dan bijv. 1m
à 1m40, is er een grotere metgezel vereist om je toegang te
geven tot de attractie. Deze regel is er niet zomaar: veiligheid staat
immers voorop! Dat verklaart meteen waarom
veel parken een maatstok aan de ingang van een attractie
gebruiken. Je zal allicht gemerkt hebben dat kinderen en
kleine personen een lagere inkomprijs moeten betalen. Ze
kunnen immers niet van alle attracties genieten.
Helaas zijn er ouders die, nadat ze de inkom betaald hebben,
denken dat ze het park gekocht hebben en dat deze beperking voor
hen niet geldt. Welnu, je valt onder de gedragscode van dat park,
punt.
Gehandicapt? Pas dan op!
Een gevoeliger punt zijn mindervalide mensen. In sommige gevallen
kan je als gehandicapte de toegang worden geweigerd. Beschouw
dit niet als discriminatie, de veiligheid komt immers op de eerste
plaats.
Vooraleer je het park betreedt, informeer je best even bij het
infokantoor. De meeste parken beschikken immers over een
uitgebreide informatiefolder die je heel goed leiden doorheen het
park.
ThemeParkVision zal jullie in de toekomst nog meer aan bod willen
laten komen. Vertel
ons jullie ervaringen (zowel positieve als
negatieve).
Bij de meesten onder ons wordt een mindervalide geassocieerd
met een rolstoel. Maar er zijn ook mensen met een mentale
handicap, waarvan dit niet uiterlijk zichtbaar is. Sommigen onder
hen maken dit niet kenbaar, en stappen toch in een attractie. Niemand kan het immers zeggen dat
ze gehandicapt zijn. Helaas is
dit enkele keren bijna fataal afgelopen. De parken zoeken
inmiddels naar een gezamelijke oplossing.
Warm weer? Drinken, niet strippen!
Andere parkreglementen worden veelvuldig genegeerd. Zo is het toch
heerlijk om op warme dagen je T-shirt uit te schieten. Ook dat druist
in tegen regels van veel parken! Ten eerste is het absoluut
niet hygiënisch. Stel je maar eens voor dat je in een achtbaan
stapt, waarbij je voorganger een stevig aantal smakelijke puisten op zijn rug
had. Je zal dan wellicht niet al te graag
tegen de rugleuning aanzitten.
Een andere reden is dat je kinderen of gewoon andere
mensen wel eens kunnen vallen. Zonder bovenkleding kan je je
ernstiger kwetsen. In de schaafwonden al eens vuil terecht, dat kan gaan zweren. Daarom: draag je T-shirt.
Als al eens valt, dan is je dag toch niet verpest!
2. Het personeel
Een belangrijke rol is weggelegd voor het personeel.
Werknemers
in
Plopsaland worden voor aanvang van het seizoen uitgenodigd op
een onthaalvergadering, waarin hen duidelijk wordt gemaakt wat van
hen wordt verwacht. Hun taak wordt beschreven, en het geheel wordt
ondersteund door een onthaalbrochure, zodat zij perfekt worden
voorbereid om jullie een veilige rit te bezorgen.
Wist je trouwens dat elke attractie een veiligheidsinstructiekaart
heeft. Hierin staan de startprocedures beschreven, maar ook de
werking (laden en rit), stoppen, stilleggen van de attractie.
In geval van problemen wordt het technisch personeel (experten in
mechanica en electriciteit) opgeroepen om het euvel op te lossen.
Tenslotte zijn er per attractie specifieke regels en
onderhoudsregels. Dat alles kadert in
het nieuwe KB van Minister
Aelvoet. Dus je zit wel heel veilig in een attractie.
3. Interne veiligheidscommunicatie
Je zult trouwens bij iedere werkpost van een park één of ander
communicatiemiddel (telefoon) zien. Hiermee worden in geval van
problemen, storingen,... een centrale dispatching gecontacteerd.
Verder komt er veel administratief werk bij kijken. Zo wordt elke dag
een meldingsfiche afgegeven. Hierop worden alle
zaken vermeld, die niet meteen hebben geleid tot een onderbreking,
maar daarom niet minder belangrijk zijn. Deze worden wekelijks op
een technische vergadering besproken.
Opmerkingen worden eveneens bijgehouden in een logboek.
Verder wordt elk park in België gecontroleerd door DNV. Deze
inspectie is zeer grondig. DNV heeft tevens de taak om te
adviseren.

Dankzij vergaderingen tussen verschillende Belgische parken
(Belgoparks) worden bepaalde attracties aangepast, om de
veiligheid en het gemak van de mensen in de attracties te
verhogen. Zo werden in
Bobbejaanland bijv. de beugels van de Bob
Express aangepast, omdat deze voor mensen met lange benen vrij
oncomfortabel waren.
In
Plopsaland, een park met veel jonge kinderen als bezoekers,
gaan sommige veiligheidsvoorzieningen erg ver. De draaimolen, die op de foto
rechts op een doorsnee kermismolen lijkt, werd voor alle gondels
voorzien van veiligheidsgordels. Die gordels worden één voor één
gecontroleerd!
Boodschap voor jou als pretparkbezoeker.
Wanneer jij je steentje bijdraagt, dan is een dagje
pretpark zeer veilig en aangenaam. Respecteer de parkregels! Hou
zeker rekening met lange files op drukke dagen. Gebruik de
vuilbakken die geplaatst zijn, en denk eraan dat je met een
vriendelijk woord en een glimlach veel meer kan bereiken, dan met een agressieve
houding.
met dank aan Dhr. Van Havere, Mevr. Swinnen en
Dhr. Schoepen
Meer
over veiligheid...
|