Nigloland wierp vorig jaar hoge ogen met enkele geweldige concept-arts voor een nieuwe watercoaster. Dit weekend is het zo ver en mag de baan openen voor publiek.
De eerste concepten van Krampus Expedition wierp hoge ogen op. Een gigantisch beeld van een krampus was te zien die een boot van de achtbaan verslindt. Er was onmiddelijk een hype rondom dit project. Deze werd alleen maar groter toen Nigloland een zeer smaakmakende trailer. Toen echter de daadwerkelijke krampus onthuld werd, gaf dit een enorme anti-climax. Het beeldje viel namelijk wel erg klein uit en ziet er in plaats van dreigend wellicht zelfs een beetje knullig uit.
Niet zonder problemen
Desalniettemin bleef er een aardig enthousiasme voor dit project. Nigloland heeft in de loop der jaren immers een reputatie opgebouwd om goede attracties in een goede sfeer te zetten. Echter kende het project ook tegenslagen. In een Interview met Niglofans laat Rodolphe Gélis weten dat de coronacrisis relatief weinig invloed heeft gehad op de bouw. Wél is er een vertraging van drie weken ontstaan doordat Mack uitgerekend in deze periode besloot te reorganiseren - wat weer deels te maken had met geannuleerde bestellingen van andere parken waar Mack moeilijk op kon in spelen. Nigloland heeft gekozen voor RCS om de baan in elkaar te steken. Dit is een zeer gerenommeerde bouwer die al veel achtbanen geassembleerd heeft. RCS was uiteindelijk de enige die beloofde de assemblage voor elkaar te krijgen vóór Kerstmis en dat is gelukt, waardoor de vertragen deels op gevangen kon worden.
Het oorspronkelijke concept
De laatste grote nieuwigheid dateerde al van 2016. Men wilde voor 2021 een nieuwe achtbaan, maar eigenlijk had het park ook een waterattractie nodig. Daarom dat de keuze gevallen is op een watercoaster. Daarmee is ook een wens waarheid geworden van de vader van Radolphe Gélis, die al sinds de opening van Poseidon in Europa Park graag een watercoaster in zijn eigen park wilde hebben. In het oorspronkelijke concept wilde Gélis een verticale lift, met een draaitafel, achterwaartse drop, een tweede draaitafel en daarna de grote splash. Vergelijkbaar met de Supersplashes van Mack. Dit bleek echter maar moeilijk te passen op het terrein. Daarnaast blijkt Poseidon toch populairder te zijn dan Atlantica, waardoor er gekozen is voor een waterachtbaan.
Ontwikkelingen
Mack heeft een nieuw type track ontwikkeld voor hun watercoasters. Deze track is robuuster dan de oude track. Het idee hiervoor kwam niet van Nigloland, maar heeft enerzijds te maken met een globale lagere kwaliteit van staal - waardoor tracks dikker en steviger moeten zijn - en anderzijds met strengere eisen vanuit de industrie. Met name de TüV (keuringsinstantie die attracties op veiligheid keurt) wordt steeds strenger en eist inmiddels een drievoudige beveiliging op veel attracties. Dit is bijvoorbeeld de reden dat veel attracties later uitgerust zijn met extra riempjes of gordels. Gezien riempjes veel tijd kosten om te controleren hebben veel fabrikanten in de loop van de afgelopen paar jaar nieuwe ontwerpen gemaakt waarbij de derde beveiliging in het voertuig ingebouwd zit. Daar gaan we als passagiers overigens niets van zien. In het geval van Mack's watercoaster betekent dit echter dat de boten dusdanig zwaarder zijn dat er ook een andere track nodig is. Dat is de track die nu door Nigloland gebruikt wordt. In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, heeft dit dus niets met het tegen gaan van het rammelen tijdens de rit te maken. Volgens Gélis was dat ook niet nodig: De enige Mack Watercoaster die volgens hem rammelt, is Poseidon.
De kenners zal het ongetwijfeld ook opvallen dat de layout niet heel typisch is voor Mack. Het eerste concept is daadwerkelijk bedacht door Gélis zelve. Mack heeft daar een hobbel tussen de bochten toegevoegd, waardoor er ook wat ruimte onder de track blijft zodat vrachtwagens van de straat er onder gebruik kunnen maken. Het meest opvallende hierbij is echter het ontbreken van een remsectie net vóór de grote drop. Gélis heeft er een hekel aan om de rit net op een hoogtepunt af te remmen. Dit geeft volgens hem juist een grote anti-climax. Daarnaast had de extra rem volgens hem volstrekt geen nut. Dankzij de rem kan er elke 10 seconden een boot vertrekken. Zonder rem is dat slechts elke 20 seconden. Echter is het onmogelijk om een boot te laden en de beugels te controleren in minder dan 30 seconden tijd, dus zelfs zonder deze extra rem kan de attractie technisch meer capaciteit aan dan wat qua operations mogelijk is. De ietwat vreemde vorm van de drop is ook een idee van Gélis. Volgens hem wordt de drop zo verrassender en spannender dan de eerder organische drop die Mack getekend had.
Ten slotte is ook het station vernieuwd. Nigloland heeft hiervoor een ontwerp gemaakt wat de capaciteit van 600 personen per uur omhoog haalt naar 840 personen per uur. Dat is nog steeds minder dan de log flume die in het park staat, maar in elk geval tevredenstellend voor Nigloland. In totaal zullen er zes boten zijn die er voor zorgen dat mensen de expeditie op zoek naar de Krampus kunnen maken.
Krampus Expedition zal de grootste attractie van het park worden in diverse aspecten. Hij neemt het meeste plaats in beslag, geeft de langste rit (ongeveer 4 minuten) en was de duurste attractie in het park tot nu toe.
Tekst: © André Bormans - Pretparken.be // Bron: Niglofans // Foto's: © Nigloland