Auteur: Sven Popelier - Gepubliceerd: 14 Apr 17, 20:48

Na het afscheid van de Thunder Loop vorig jaar, zaten we vol spanning te wachten op de opening van Gold Rush. Het team van Attractiepark Slagharen zwoegde dag en nacht om de attractie klaar te krijgen op de voorziene openingsdag. Pretparken.be trok naar noordelijk Nederland om de nieuwigheid van bij de eerste minuut te beleven. Het moge duidelijk zijn: het park heeft met deze baan een pareltje neergezet! Lees en beleef hoe we deze unieke baan beleefden!

Aankomst

Na een best wel lange rit kwamen we aan bij Slagharen. De openingsdag startte niet bepaald zonovergoten, maar gelukkig brak af en toe de zon door. We kregen onze badge en werden in Main Street begroet door lieftallige cowgirls en -boys. In de verte schitterde Gold Rush' wijnrode track al. De reguliere bezoekers van het park konden vanop de zijlijn meekijken naar het spannende gebeuren. Wij werden begroet door een gekke cowboy die meteen een toast uitbracht om ons te verwelkomen. Geen zijlijn voor Pretparken.be!

 

Verderop stonden de medewerkers van het park klaar met kleine lekkernijen in thema, inclusief typische Nederlandse poffertjes die niet mochten ontbreken. Vervolgens gingen we dichter bij het podium staan om zo niets te missen van de speech.

 

De opening

De openingsceremonie werd op gang getrokken door 'James Wilson Marshall'. Deze publieksopwarmer arriveerde stijlvol te paard en speelde na een kort welkomstwoord vier groepen tegen elkaar uit in een wie-is-er-het-meest-enthousiast-wedstrijd. De schoolkinderen van de gemeente Slagharen, die speciaal voor de opening waren uitgenodigd, wonnen het uiteraard van de pers, VIP's en reguliere bezoekers. 

Niet veel later arriveerde parkdirecteur Wouter Dekkers en burgemeester Peter Snijders met paard en koets. Daarmee was het belangrijkste volk aanwezig en kon de speech van start gaan. De speech was perfect qua timing: niet te lang (gezien iedereen te popelen stond om op de attractie te gaan) en bestond vooral uit een resem bedankingen. De burgemeester benadrukte kort de samenwerking tussen het park en de gemeente. Dan was het tijd om af te tellen voor enkele heuse ontploffingen van vuurwerk en glitters! 

 

De baan

 

Nadat de directeur en de genodigden het eerste ritje beleefden, ging de wachtrij open. Hier koos het park voor vrij brede gangen afgewerkt met mooie toepasselijke beplanting. De hekken rondom de attractie zien er duidelijk van hoge kwaliteit uit, wat een mooi voorbeeld is van de goeie afwerking. Terwijl je staat te wachten, bevindt je je in een ideale positie om foto's te nemen van de baan. Het geluid van de lancering is vrij stil, net zoals de trein zelf. Het geschreeuw van de enthousiaste bezoeker daarentegen maakt je meteen alert!

 

Net voor je het gebouw binnen gaat, stopt de wachtrij. Hier wordt je voorgesorteerd in één van de vijf rijen. Het geluk stond aan onze zijde waardoor we Front Seat (aanrader!) konden plaats nemen. Hier start het dan, eerst vooruit met een trein die minder lomp aanvoelt dan verwacht. De tweede lancering achterwaarts voel je wel al wat meer. Je komt daarbij tot halverwege de dive loop, waardoor je zo goed als ondersteboven hangend heel veel vertrouwen moet stellen in je heupbeugel. Na de fenomenale derde lancering schiet je aan 95 km per uur omhoog, met een leuk near miss effect met de Monorail.

 

Beginnend met de top hat kom je in volle vaart boven voor een kort overzicht waar je daarna naar beneden dondert in de sidewinder. Vervolgens vlieg je over een kleine air time heuvel om in de helix te gaan. Hier draai je weer ondersteboven in de dive loop om zo terug in het station te razen. Hoewel dit ritverloop relatief kort klinkt, ervaarden wij het als voldoende lang. Wanneer je uitsgestapt bent, herinnert een in-memoriam-bordje aan de verwijderde achtbaan en het park-icoon 'Thunder Loop'. Ook passeer je een nieuwe souvenirshop, Gold Exchange, voor je ride foto, een leuke magneet of een valse cactus! Alle memoriam-tristesse en souvenirverlokkingen ten spijt, hadden we maar één gedachte toen we van ons eerste ritje 'Gold Rush' kwamen. Hoe geraken we zo snel mogelijk terug in de wachtrij voor nog een ritje!

 

Een trotse Wouter Dekkers

Na de lunch die ons door het park werd aangeboden, hadden we ons interview met een zeer terecht blije en trotse parkdirecteur en dit op een plek met een leuke herinnering aan de Thunder Loop. Immers, de wachtrij is er namelijks nog steeds en is een wandelpad waardoor je tussen de nieuwe baan kan lopen om een mooi zicht te krijgen op de drop en verschillende baanelementen. Hij toonde enkele van zijn beslissingen zoals geen fotopunt vlakbij de drop omdat dit het zicht zou verstoren (ondanks dat de betonfundering er al stond) en de speeltuin, Randy's Playground, die open moest worden in plaats van het vorige toch wat verouderde gebouw. Daarnaast was hij ook dankbaar toen hij verwees naar Parques Reunidos. Het volledige interview zie je hieronder! 

 

De parkdirecteur heeft inderdaad alle redenen om trots te zijn: Gold Rush is namelijk niet de enige vernieuwing. Zo kregen maar liefst vier restaurants een onderhoudsbeurt, worden er 91 nieuwe vakantie-huisjes gebouwd en onderging de waterspeeltuin vlakbij Gold Rush een transformatie naar een waterloze variant. Zeker wanneer je in gedachte houdt in welke korte tijdspanne dit allemaal gerealiseerd werd (de bouw van Gold Rush begon pas eind oktober!), verdient de parkdirecteur en het team van Slagharen meerdere pluimen om dat allemaal binnen de strakke deadlines gerealiseerd te hebben. 

Conclusie

Gold Rush is een nieuwe top baan in de Benelux. Het vult het attractieaanbod van Attractiepark Slagharen perfect aan. 'Gold Rush' is een unieke baan waardoor je het zeker de moeite zal vinden om een tripje te plannen naar het park. Wouter Dekkers bewijst opnieuw dat met zijn aanpak vol spontane ideeën en visie er een resultaat op maat kan afgeleverd worden.  De afwerking is top, de baan jaagt voldoende adrenaline door je lijf en heeft enkele fijne knipogen naar zijn voorganger. Wel degelijk een waardige vervanger! Hier nog onze onride video en verdere sfeerfoto's!

 

Tekst: Sven Popelier // Foto's: Sven Popelier, Juan Martinez - Pretparken.be // Video: Bert Bael - Pretparken.be