Auteur: André Bormans - Gepubliceerd: 10 Jan 17, 20:38

In deze serie nemen we jullie mee naar de Verenigde Arabische Emiraten. We kijken naar wat parken die een tijdje terug geopend zijn, recent geopend zijn, wonen de opening van een nieuw park bij en kijken vooruit naar wat binnenkort en in de verdere toekomst gaat openen. We bieden hierbij enkele unieke blikken op nieuwe parken, een interview en een exclusieve blik op de bouwwerf van Motiongate. In dit laatste deel mochten we een aantal vragen stellen aan Lennard Otto, CEO van IMG Worlds of Adventure.

Exclusief in de Emiraten Deel 1: IMG Worlds of Adventure
Exclusief in de Emiraten Deel 2: Dubai Parks & Resorts
Exclusief in de Emiraten Deel 3: Motiongate
Exclusief in de Emiraten Deel 4: Toekomstige projecten

IMG bestaat momenteel uit vier themagebieden: Cartoon Network, Marvel, IMG Boulevard en Lost Valley. Waarom hebben jullie voor deze thema’s gekozen?

Bij het ontwerp van IMG Worlds of Adventure is er bewust gekozen om ‘s werelds grootste indoorpark neer te zetten. Hierbij wilden we thema’s die zowel toeristen als inwoners van alle leeftijden weten aan te spreken. We kozen voor Cartoon Network en Marvel omdat beiden een enorme fanbase over de hele wereld hebben en ze wereldwijd herkenbare en geliefde merken zijn. Vooral in de Verenigde Arabische Emiraten is er een grote affiniteit met Marvel en die superhelden hebben veel volgers in dit deel van de wereld. Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor Cartoon Networks erg geliefde familie van levendige personages en karakters.

We wilden daarnaast ook iets volledig anders dan wat er tot nu toe in de regio te vinden is en daarom ontwierpen we twee eigen merken: IMG Boulevard en The Lost Valley, dit is een avonturenzone met dinosaurussen.

Wat was jullie inspiratie om dit te bouwen?

IMG Worlds of Adventure is een jongensdroom die waarheid wordt voor de broers Ilyas en Mustafa Galadari, die eigenaar zijn van het park.

Welke partnerships waren belangrijk om het park te maken?

Al vanaf het begin streefden we naar een nieuwe standaard op het vlak van theming en ervaring. Hiervoor zijn we vele partnerschappen aangegaan die ons in staat stelden dit te doen. Bijvoorbeeld: wij hebben recentelijk een afspraak met MasterCard gemaakt om een nieuw betaalsysteem in het park in te richten dat het mogelijk maakt om overal te betalen zonder contant geld. Het systeem bestaat nog in geen enkel ander themapark, wat maakt dat dit een partnership is waar we erg trots op kunnen zijn.

Is er enige input vanuit Marvel of Cartoon Network voor het realiseren van de thema’s?

Absoluut. Zowel Cartoon Network als Marvel waren betrokken bij elke stap in het designproces. Dit is ook niet iets waarop we konden compromitteren, vooral ook omdat het ons doel is om een zo authentiek mogelijke setting en ervaring te bieden aan de fans van deze merken.

Waarom is er gekozen voor deze locatie voor IMG Worlds of Adventure.

De eigenaars visie was het om ‘thuis’ te beginnen met dit project, wat ook een logische gedachte is. Er is namelijk niets gelijkaardigs in de regio en zo biedt het inwoners een themaparkervaring van internationaal niveau, zonder dat ze daarvoor naar een ander continent hoeven te reizen. Daarnaast ligt Dubai erg centraal, ruim tweederde van de wereldbevolking ligt binnen acht uur vliegtijd. Dit geeft IMG Worlds of Adventure een perfecte locatie om toeristen te lokken.

IMG worlds of Adventure ligt in Dubai aan de Sheikh Mohammed Bin Zayed Road, direct aan de grootste groeicorridor van Dubai en één van ‘s werelds snelst groeiende toerismehubs. Het park ligt daarmee op slechts vijftien minuten van de Dubai Mall en slechts twintig minuten van Dubai International Airport, Dubai World Central, Dubai Al Maktoum International Airport, de Dubai Marina en de locatie voor de wereldtentoonstelling van 2020. Hierdoor is het park makkelijk te bereiken voor zowel toeristen als lokale bewoners.

Hou houden jullie het park interessant voor zowel locale bewoners als toeristen?

Toen we het park ontwierpen, wilden we verwachtingen overtreffen. Hiervoor hebben we een uniek aanbod van meer dan twintig attracties verdeeld over vier themagebieden, 28 horecapunten en 25 winkels bedacht, zodat er voor ieder wat wils is. IMG Worlds of Adventure belooft zijn gasten een bijzondere indoor pretparkervaring waarbij het beste van internationale en lokale interactie-elementen en globaal herkenbare karakters en superhelden centraal staan. Het park blijft daarmee leuk voor kinderen, families, thrillseekers maar ook mensen die eigenlijk geen attracties hoeven te doen. Het park nodigt daarmee zowel locale bewoners als toeristen uit om op een episch avontuur te gaan.

We hebben er ook voor gezorgd dat IMG Worlds of Adventure toekomstbestendig is. Er zijn diverse uitbreidingszones in het park, waardoor we in de komende jaren ook nieuwe attracties kunnen toevoegen. Hier is van begin af aan al rekening mee gehouden.

Daarnaast zoeken we voortdurend naar nieuwe manieren om onze gasten aan te spreken. Zo vieren wij bijvoorbeeld niet alleen lokale feestdagen die in de VAE gelden - zoals de nationale feestdag en Eid - maar ook grote internationaal bekende feestdagen zoals Halloween en de kerstperiode. Deze worden uiteraard multicultureel gevierd zodat iedereen zich thuis kan voelen. Bij IMG Worlds of Adventure hebben we een fantastisch entertainment team zodat we elke feestdag weer met ander live entertainment kunnen voorzien. Het team vindt het ook geweldig om het park te transformeren naar een bepaald feest, zoals met Halloween toen we een Zombie-Apocalypse hebben gecreëerd. Het mooie van IMG Worlds of Adventure is zijn flexibiliteit zodat we gasten steeds weer nieuwe redenen kunnen geven om terug te komen.

Zijn er in de toekomst nog mogelijkheden om uit te breiden buiten het huidige park?

Absoluut. Naast de uitbreidingszones in het park hebben we recentelijk aangekondigd dat IMG Worlds - het bedrijf dat eigenaar is van IMG Worlds of Adventure - een tweede internationaal park gaat bouwen: IMG Worlds of Legends.

IMG Worlds of Legends zal negen thema gebieden bevatten en bijna twee hectare groot worden. Het nieuwe park gaat enkele spannende en populaire merken bevatten, waaronder Nickelodeon, UBisoft, Saban, Pokémon, Mattel, The Animé Zone, Cartoon Network en enkele eigen merken waaronder een tweede Lost Valley en een nieuw thema gebied: “Legends of Arabia”. Hiermee maken we één van de grootste deals op vlak van licenties ter wereld.

Een onderwerp dat op ons forum uitgebreid bediscussiëerd is: Hoe ziet u de ontwikkeling van de vele parken in de Emiraten, zoals Dubai Parks & Resorts, Warner Bros. etc? Zullen de Verenigde Emiraten het volgende Florida kunnen worden?

We zien Dubai zich steeds verder ontwikkelen als een wereldleider op vlak van ontspanning en entertainment, net zoals Orlando in Florida. Net zoals Orlando zullen we met de vele opkomende parken een multiparken vakantiebestemming kunnen bieden, waarbij alle individuele parken elkaar aanvullen.

Ik denk dat IMG Worlds of Adventure hierbij als groot voordeel heeft dat we ‘s werelds grootste indoor pretpark zijn. Hierdoor zijn we niet afhankelijk van het weer of de seizoenen. We zijn 365 dagen per jaar geopend, waardoor we doorheen het gehele jaar aantrekkelijk kunnen zijn en gebondenheid aan seizoenen kunnen vermijden.

Niettemin zullen meer parken nog verder kunnen bijdragen aan het plan om een soort Orlando 2.0 te worden. Een veelvoud aan diverse parken zal een grote bijdrage zijn aan Dubai’s ontspannings- en entertainmentaanbod. De organisatie van de Dubai Entertainment Amusement and Leisure Show 2016 voorspelt dat de pretparken in Dubai allen tesamen ongeveer vijf miljard US Dollar zullen omzetten tegen 2020.

Interview & Vertaling: © André Bormans - Pretparken.be // Foto's: © IMG Worlds