 
|
 |
 |
Veiligheid in parken primeert: een park kan zich immers
geen slechte reklame bedanken. Ondanks verschillende maatregelen
en controles, kun je helaas het risico niet tot op nul herleiden.
Gelukkig spreken we meestal over een defect, waarbij mensen
gemakkelijk kunnen geëvacueerd worden, maar soms gebeurt het dat
de zaken minder goed aflopen dan verhoopt. Het is onmogelijk alle
nieuws hierover te verzamelen en te verspreiden. We willen zeker
en vast niet de boeman zijn of parken hiervoor viseren, maar we willen de mensen toch even
laten stilstijn bij de mogelijke gevaren. In vele gevallen zijn
trouwens de bezoekers zelf die het grootste gevaar creëren door
niet alle veiligheidsregels in acht te nemen.
-
Meisje overleden na ongeval op kermis in Daun
- Meisje overleden aan val uit
attractie
- Kinderziektes van Typhoon
- Archief
|
10/08/2004 - Meisje overleden na ongeval op kermis in Daun
Een 14-jarig meisje is afgelopen dinsdag bij een tragisch ongeluk op
de kermis in Daun (Duitsland) om het leven gekomen. Ze werd op een
hoogte van veertig meter uit de attractie 'Sling Shot', waar ze
samen met een vriendin in zat, geslingerd. Haar 16-jarige vriendin
wist zich vast te houden en overleefde het ongeluk. De meisjes
bleken niet vastgemaakt te zijn.
De Sling Shot is een katapult die je tot 65 meter de lucht
inslingert. De attractie bestaat uit een stalen kogel, waarin zich
twee stoelen bevinden. De bezoekers van de Sling Shot worden normaal
gesproken met beugels vastgemaakt. De twee medewerkers van de
attractie die dit normaliter doen verzuimden echter de meisjes vast
te maken toen zij in de attractie stapten. Een derde medewerker
stond achter het bedieningspaneel en ging ervan uit dat de twee vast
zaten. Hierop drukte hij de knop in, waarna de twee de lucht in
werden geschoten.
De 14-jarige schoot op een hoogte van circa veertig meter uit de
stoel en liep dodelijke verwondingen op. Ze overleed ter plekke.
Haar vriendin wist zich aan de buizen van de stellage vast te
grijpen totdat de bol tot stilstand kwam.
Veel mensen wijzen nu de 23-jarige medewerker achter de knoppen aan
als hoofdschuldige, dit omdat hij ervan uitging dat de meisjes vast
zaten, zonder nog eens goed gekeken te hebben. Er is een onderzoek
ingesteld en verschillende getuigen zullen gehoord worden of zijn al
gehoord.
Bron:
http://frontpage.fok.nl/nieuws/45134
|
|
17/04/2004 - Meisje overleden aan verwondingen in
Oakwood
Een zestienjarig meisje uit het zuiden van Wales is helaas
overleden nadat ze uit Hydro was gevallen. Het meisje, Hayley Williams
uit Pontypool werd nog naar het ziekenhuis gevlogen in Haverfordwest.
Een jonge tiener, Martin Rothwell uit Swansea, die ook op
diezelfde attractie zat, werd eveneens naar het ziekenhuis
gebracht, maar heeft die intussen wel mogen verlaten.
Volgens de politie gebeurde het ongeval toen het bootje bovenaan
de ride was. De officieren werden voor het dilemma gesteld om al
dan niet het park te sluiten. Dit werd niet gedaan om mogelijke
getuigenissen nog te kunnen vastleggen. De attractie zelf is
voorlopig gesloten.
Hydro opende in juni 2002 en is één van de aantrekkingskrachten
van Oakwood. Met een 85° drop is deze attractie vrij spectaculair
te noemen. Ook de splash is immens groot!
Voorlopig wordt een onderzoek uitgevoerd naar de ware toedracht
van het ongeval.
Bron: BBC
|
|
14/04/2004 -
Kinderziektes van een nieuwe attractie in Bobbejaanland
Wat een topper moest worden in Bobbejaanland, begint na enkele
dagen al, het zorgenkind te worden van het park. Met Typhoon wilde
het park immers uitpakken met een spectaculaire ride, die Looping
Star vervangt.
Helaas zorgden enkele incidenten nu reeds voor de nodige
vertwijfeling.
Tijdens het Paasweekend, uitgerekend tijdens de eerste dagen van
de opening van deze achtbaan, vertrekt de trein vanuit het
station. Daar moet bij één van de zijwielen iets geknapt zijn.
In ieder geval maakte de trein de ganse rit verder met veel kabaal
en haalt gelukkig het station.
De mensen werden eruit gelaten en de werknemers hielden deze trein
apart zodat ze aan de kant geschoven kon worden met het draaiende
deel. Dit is echter net voor het station: nu is de wagen dus iets
te ver gereden en in de liftbeveiliging terecht gekomen, waardoor
er geen weg achteruit mogelijk is. Ze hebben toen besloten de
trein leeg langsheen het traject te laten bollen. De looping ging
goed met veel kabaal, maar bij de bocht boven aan viel hij al
bijna stil... De trein geraakte hier nog net door, maar toen kwam
de inline twist, daar ging het helaas mis. Doordat het wiel teveel
voor extra wrijving zorgde, kon hij niet meer doorheen de
elementen en rolde langzaam maar zeker terug uit de inline loop.
Hier heeft ie een tijd lang stil gestaan.
Uit nader onderzoek bleek dat ongeveer 60 procent van het rubber
afgeklapt was.
Na met een hoogwerker en enkele lieren de trein naar het
remstation door te trekken, hebben ze daar het wiel vervangen.
Ook op dinsdag 13 april waren er blijkbaar de nodige problemen met
onder meer een lichte botsing tussen twee treintjes in het station.
Gelukkig zonder al te veel erg.
Via een anonieme mail hebben we een reaktie van Kees Bakker
ontvangen, na verificatie was het OK om deze reaktie hier te
zetten, omdat het een betere kijk geeft op de zaken zoals ze zich
hebben voorgedaan.
Reaktie van DNV (Kees Bakker):
"Ondanks het feit dat we al vele jaren werkzaam zijn met
inspectie en certificatie van attracties zijn er ook voor ons
steeds weer nieuwe leermomenten als er een nieuw type attractie
uitkomt.
De attractie van Gerstlauer is de tweede in zijn soort: de eerste
staat in Bonbonland in Denemarken, daarvan hebben we de bouw
gezien bij Gerstlauer en zijn we in Denemarken geweest om deze
attractie te observeren (deze werd door TUV gekeurd)
We hebben een risico analyse uitgevoerd met 3 partijen, de
fabrikant, de gebruiker en wijzelf, daarin proberen we zoveel
mogelijk risico's te omschrijven, analyseren en af te dekken: het
risico wordt weggenomen, verkleind tot een aanvaarbaar risico of
er moet een procedure in acht worden genomen.
Het aflopen van een wielcover gebeurt helaas wel meer, het is mede
afhankelijk van het soort materiaal en de hardheid ervan, en elk
materiaal heeft voor en nadelen, als het te hard is wordt de baan
(te) snel en maakt meer lawaai maar is wel sterker. In het geval
Bobbejaanland zijn we nog in de fase van testen met de wielen, ook
de temperatuur heeft een invloed: bij koud weer vooral s'ochtends
is de baan traag (soms te) en zou je harde wielen willen. Na
enkele uren en opwarming liever zachtere wielen, waardoor er toch
een bepaald dilemma ontstaat. We zijn reeds ter plaatse geweest en
hebben de situatie met de fabrikant besproken: er komen andere
wielen aan uit Duitsland en de remmen worden zwaarder afgesteld,
daarna gaan we testen met overgewicht (ca. 8x125kg i.p.v 75 kg
nominaal voor een persoon)
Dit alles kwam voor ons als een verrassing omdat we al zo
ontzettend veel getest hebben, zowel in Duitsland waar de baan na
fabrikage eerst werd opgesteld om te testen, als ook bij
Bobbejaanland. In Bonbonland werd reeds een seizoen gedraaid
zonder problemen.
De eindkeuring zal pas plaats vinden als alle 8 voertuigen
aanwezig zijn en het station helemaal af is, de baan werd nu
voorlopig vrijgegeven om de bedieners en onderhoudsmensen de kans
te geven om samen met de mensen van Gerstlauer de nodige ervaring
op te doen voordat ze het helemaal alleen moeten doen."
|
|
|
|
|