EN
NL
FR
DE

 

 Veiligheid - Ongevallen

Veiligheid in parken primeert: een park kan zich immers geen slechte reklame bedanken. Ondanks verschillende maatregelen en controles, kun je helaas het risico niet tot op nul herleiden. 
Gelukkig spreken we meestal over een defect, waarbij mensen gemakkelijk kunnen geëvacueerd worden, maar soms gebeurt het dat de zaken minder goed aflopen dan verhoopt. Het is onmogelijk alle nieuws hierover te verzamelen en te verspreiden. We willen zeker en vast niet de boeman zijn of parken hiervoor viseren, maar we willen de mensen toch even laten stilstijn bij de mogelijke gevaren. In vele gevallen zijn trouwens de bezoekers zelf die het grootste gevaar creëren door niet alle veiligheidsregels in acht te nemen.
  


- Meisje overleden na ongeval op kermis in Daun
- Meisje overleden aan val uit attractie
- Kinderziektes van Typhoon
- Archief
10/08/2004 - Meisje overleden na ongeval op kermis in Daun

Een 14-jarig meisje is afgelopen dinsdag bij een tragisch ongeluk op de kermis in Daun (Duitsland) om het leven gekomen. Ze werd op een hoogte van veertig meter uit de attractie 'Sling Shot', waar ze samen met een vriendin in zat, geslingerd. Haar 16-jarige vriendin wist zich vast te houden en overleefde het ongeluk. De meisjes bleken niet vastgemaakt te zijn.

De Sling Shot is een katapult die je tot 65 meter de lucht inslingert. De attractie bestaat uit een stalen kogel, waarin zich twee stoelen bevinden. De bezoekers van de Sling Shot worden normaal gesproken met beugels vastgemaakt. De twee medewerkers van de attractie die dit normaliter doen verzuimden echter de meisjes vast te maken toen zij in de attractie stapten. Een derde medewerker stond achter het bedieningspaneel en ging ervan uit dat de twee vast zaten. Hierop drukte hij de knop in, waarna de twee de lucht in werden geschoten.

De 14-jarige schoot op een hoogte van circa veertig meter uit de stoel en liep dodelijke verwondingen op. Ze overleed ter plekke. Haar vriendin wist zich aan de buizen van de stellage vast te grijpen totdat de bol tot stilstand kwam.

Veel mensen wijzen nu de 23-jarige medewerker achter de knoppen aan als hoofdschuldige, dit omdat hij ervan uitging dat de meisjes vast zaten, zonder nog eens goed gekeken te hebben. Er is een onderzoek ingesteld en verschillende getuigen zullen gehoord worden of zijn al gehoord.


Bron: http://frontpage.fok.nl/nieuws/45134
 
 
17/04/2004 - Meisje overleden aan verwondingen in Oakwood

 Een zestienjarig meisje uit het zuiden van Wales is helaas overleden nadat ze uit Hydro was gevallen. Het meisje, Hayley Williams uit Pontypool werd nog naar het ziekenhuis gevlogen in Haverfordwest.
Een jonge tiener, Martin Rothwell uit Swansea, die ook op diezelfde attractie zat, werd eveneens naar het ziekenhuis gebracht, maar heeft die intussen wel mogen verlaten.
Volgens de politie gebeurde het ongeval toen het bootje bovenaan de ride was. De officieren werden voor het dilemma gesteld om al dan niet het park te sluiten. Dit werd niet gedaan om mogelijke getuigenissen nog te kunnen vastleggen. De attractie zelf is voorlopig gesloten.
Hydro opende in juni 2002 en is één van de aantrekkingskrachten van Oakwood. Met een 85° drop is deze attractie vrij spectaculair te noemen. Ook de splash is immens groot!
Voorlopig wordt een onderzoek uitgevoerd naar de ware toedracht van het ongeval. 

Bron: BBC

 
 
14/04/2004 - Kinderziektes van een nieuwe attractie in Bobbejaanland

Wat een topper moest worden in Bobbejaanland, begint na enkele dagen al, het zorgenkind te worden van het park. Met Typhoon wilde het park immers uitpakken met een spectaculaire ride, die Looping Star vervangt.
Helaas zorgden enkele incidenten nu reeds voor de nodige vertwijfeling.

Tijdens het Paasweekend, uitgerekend tijdens de eerste dagen van de opening van deze achtbaan, vertrekt de trein vanuit het station. Daar moet bij één van de zijwielen iets geknapt zijn. In ieder geval maakte de trein de ganse rit verder met veel kabaal en haalt gelukkig het station.
De mensen werden eruit gelaten en de werknemers hielden deze trein apart zodat ze aan de kant geschoven kon worden met het draaiende deel. Dit is echter net voor het station: nu is de wagen dus iets te ver gereden en in de liftbeveiliging terecht gekomen, waardoor er geen weg achteruit mogelijk is. Ze hebben toen besloten de trein leeg langsheen het traject te laten bollen. De looping ging goed met veel kabaal, maar bij de bocht boven aan viel hij al bijna stil... De trein geraakte hier nog net door, maar toen kwam de inline twist, daar ging het helaas mis. Doordat het wiel teveel voor extra wrijving zorgde, kon hij niet meer doorheen de elementen en rolde langzaam maar zeker terug uit de inline loop. Hier heeft ie een tijd lang stil gestaan.
Uit nader onderzoek bleek dat ongeveer 60 procent van het rubber afgeklapt was.
Na met een hoogwerker en enkele lieren de trein naar het remstation door te trekken, hebben ze daar het wiel vervangen.

Ook op dinsdag 13 april waren er blijkbaar de nodige problemen met onder meer een lichte botsing tussen twee treintjes in het station. Gelukkig zonder al te veel erg.

Via een anonieme mail hebben we een reaktie van Kees Bakker ontvangen, na verificatie was het OK om deze reaktie hier te zetten, omdat het een betere kijk geeft op de zaken zoals ze zich hebben voorgedaan.
Reaktie van DNV (Kees Bakker):

"Ondanks het feit dat we al vele jaren werkzaam zijn met inspectie en certificatie van attracties zijn er ook voor ons steeds weer nieuwe leermomenten als er een nieuw type attractie uitkomt. 
De attractie van Gerstlauer is de tweede in zijn soort: de eerste staat in Bonbonland in Denemarken, daarvan hebben we de bouw gezien bij Gerstlauer en zijn we in Denemarken geweest om deze attractie te observeren (deze werd door TUV gekeurd)
We hebben een risico analyse uitgevoerd met 3 partijen, de fabrikant, de gebruiker en wijzelf, daarin proberen we zoveel mogelijk risico's te omschrijven, analyseren en af te dekken: het risico wordt weggenomen, verkleind tot een aanvaarbaar risico of er moet een procedure in acht worden genomen.
Het aflopen van een wielcover gebeurt helaas wel meer, het is mede afhankelijk van het soort materiaal en de hardheid ervan, en elk materiaal heeft voor en nadelen, als het te hard is wordt de baan (te) snel en maakt meer lawaai maar is wel sterker. In het geval Bobbejaanland zijn we nog in de fase van testen met de wielen, ook de temperatuur heeft een invloed: bij koud weer vooral s'ochtends is de baan traag (soms te) en zou je harde wielen willen. Na enkele uren en opwarming liever zachtere wielen, waardoor er toch een bepaald dilemma ontstaat. We zijn reeds ter plaatse geweest en hebben de situatie met de fabrikant besproken: er komen andere wielen aan uit Duitsland en de remmen worden zwaarder afgesteld, daarna gaan we testen met overgewicht (ca. 8x125kg i.p.v 75 kg nominaal voor een persoon)
Dit alles kwam voor ons als een verrassing omdat we al zo ontzettend veel getest hebben, zowel in Duitsland waar de baan na fabrikage eerst werd opgesteld om te testen, als ook bij Bobbejaanland. In Bonbonland werd reeds een seizoen gedraaid zonder problemen.
De eindkeuring zal pas plaats vinden als alle 8 voertuigen aanwezig zijn en het station helemaal af is, de baan werd nu voorlopig vrijgegeven om de bedieners en onderhoudsmensen de kans te geven om samen met de mensen van Gerstlauer de nodige ervaring op te doen voordat ze het helemaal alleen moeten doen."