Hard Hat Tour 13/03/2003
Donderdagnamiddag rond 14u ergens op een zonnige parking in Wavre. Een handjevol coasterfanaten en persmensen verzamelen zich aan de grote gesloten poorten van
Walibi Belgium. Vandaag is het zover… Vandaag krijgen wij, als eerste, een blik op SFB’s nieuwste paradepaardje: Challenge of Tutankhamon.
Tijdens de wandeling naar COT, merkten we dat het park bruist van het leven: overal zag je groepjes mensen die de struiken, planten, grasperken en paden onder handen namen. Dit allemaal om het park op zijn best te krijgen tegen de opening over een kleine maand.
Wat ons meteen opviel, bij aankomst aan de attractie, was dat de buitenkant van het gebouw nog steeds niet gewijzigd was. Gelukkig wist men ons te vertellen dat dit nog zou gebeuren. Misschien zal de gevel ook niet helemaal aangepakt worden in 2003, en wordt een deel verschoven naar volgende jaren. De buitenkant van het gebouw is iets dat niet door Sally Corporation zal uitgevoerd worden, maar door het park zelf.
Eenmaal binnen viel iedereens mond open van verbazing… Wat we zagen was bijna onmogelijk, zijn we wel nog in een
Walibi park? Iedereen keek kwijlend naar het prachtig gethemed station, een verlaten opgravingssite. Samen met de verantwoordelijken van het project doorliepen we alle scene’s. Een aantal van hen waren zo goed als afgewerkt, aan anderen was nog heel wat werk. De projectverantwoordelijke van Sally Corporation vertelde ons dat ze al ongeveer een jaar druk in de weer zijn met Challenge of Tutankhamon. Sindsdien werken er constant tussen de 50 en de 75 mensen aan het project. Sommigen van hen verblijven nu dan ook tijdelijk in België. Nu al is de attractie een smeltkroes van verschillende culturen. Er komen techniekers en engineers uit Amerika, er zijn duitsers aan het werk, en ook vlaamse en waalse aannmemers dragen hun steentje bij. De moeilijkheid op dat vlak is de communicatie tussen hen. Ooit al eens een amerikaanse ingenieur, die enkel engels spreekt, horen uitleggen aan een waalse technieker hoe hij de verschillende aansluitingen moet maken? Om deze probleempjes op te lossen, is de projectverantwoordelijke van SFED ook heel frequent aanwezig.
Tijdens de rondleiding hebben ze voor ons enkele werken stil gelegd, om te kunnen tonen hoe de verschillende animatronics uiteindelijk gaan bewegen. De bewegingen kwamen vrij houterig over, maar dat komt omdat die technieker maar lukraak enkele knopjes bediende…
Heel wat animatronics zaten trouwens nog verpakt in plastiek, wel zien ze er allemaal heel schrikwekkend uit hoor!
Eenmaal dat de scene’s grotendeels afgewerkt zijn, is het de beurt aan het Nederlandse bedrijf EFT, dat verantwoordelijk is voor de wagentjes. De publieke opening van de attractie is voorzien medio mei.
Maar dan begint het pas… veel van de instellingen kwa licht, geluid, en bewegingen moeten perfect afgesteld worden op de bezoekers. En dat is waarmee de verschillende techniekers hun zullen bezighouden na de opening van Tutankhamon, dus in de beginperiode zal de rit wel nog verschillende keren bijgesteld worden.
Alle aanwezigen waren het eens, dit wordt een topattractie, eentje van wereldformaat, waarvan je geen genoeg zal krijgen. De mensen van Sally Corporation waren alvast heel tevreden, ze mochten hun volledig laten gaan bij het designen van deze ride; en hebben er nu al veel plezier aan beleeft. Binnenkort is het aan ons...
Nieuwe constructiefoto's van de nieuwste Dark Ride in Walibi Belgium.
Met dank aan Joris en Walibi Belgium
Bekijk
ook de video-opname, met dank aan John
Een
volledige beschrijving van de attractie vind je hier
Een uitgebreide reeks illustraties, die
werden vrijgegeven tijdens te persvoorstelling, vind je hier
|