Phantasialand

Navigatie



Feedback


Dit park wordt beheerd door Yelle Kleykens.

Heb je een foutje gespot? Of wil je graag een bijdrage verlenen?
Contacteer dan gerust Yelle via Yelle@pretparken.be.

Attractie: Crazy Bats Terug naar lijst


Omschrijving

Voor Crazy Bats toverde Phantasialand de langste indoorcoaster van Europa om tot een VR-coaster. De hardware bleef dezelfde: een indrukwekkend lange coaster met drie (!) lifthills die je in ruim 4 minuten terugbrengt naar je vertrekpunt. Aanvankelijk werpt de rit een schijn op van pittigheid, maar verderop toont het parcours zich kalmer. De actie speelt zich voornamelijk af op het VR-scherm waar je gezelschap krijgt van enkele cartooneske vleermuizen. Hoewel de scherpte van de beelden zeer degelijk is, kan een kleine vertraging tussen het beeld en het fysieke parcours s misselijkmakend werken. Crazy Bats is bijgevolg geen gegarandeerd succes voor mensen met een gevoelige maag.

WACHTRIJ
Wanneer de brillen gebruikt worden ligt de capaciteit doorgaans een pak lager dan voorheen het geval was: op drukkere dagen neemt de wachtrij daardoor snel onredelijke proporties aan. Wij adviseren om de baan over te slaan als de wachttijd meer dan dertig minuten bedraagt: het park heeft voldoende attracties die het aanschuiven meer rechtvaardigen.

GESCHIEDENIS
De bouw van deze achtbaan nam anderhalf jaar in beslag. De slechte ondergrond (bruinkool) vereiste 180 heipalen die elk 12m diep in de grond zitten om voldoende stabiliteit te kunnen garanderen. Phantasialand investeerde 12 miljoen Duitse mark in de uitbreiding. Oorspronkelijk opende Phantasialand deze achtbaan al in 1988 onder de naam "Space Center", met een ruimtevaartthema dat in die tijd erg populair was. De baan was tevens de eerste coaster ter wereld met treinen die door vekoma zelf zijn gemaakt, voordien werkte de fabrikant daarvoor samen met het Amerikaanse Arrow Dynamics. In 2001 kreeg de baan een 'nieuw thema' aangemeten dat beter aansloot bij het Wuze Town van Winjas Fear en Winjas Force. In het vernieuwde "Temple of the Night Hawk" vloog je mee op de rug van de gigantische havik, die door de Wuzen als godheid werd aanbeden. Die vlucht vond plaats bij nacht, wat voor Phantasialand voldoende excuus bood om alle decor uit de hal te verwijderen en het ganse ritverloop in volkomen duisternis te hullen. Men fluisterde in de verdediging van het park dat de ombouw noodzakelijk was in verband met brandveiligheid en dat de constructie geen nieuwe decoratie toeliet. Het station werd aanvankelijk met behulp van legernetten 'verjungled', maar die werden opnieuw verwijderd met de strenge brandveiligheidsmaatregelen die het park trof na een grote brand.
In 2019 voorzag men de baan van een upgrade met VR brillen en werd de naam gewijzigd naar "Crazy Bats". Aanvankelijk vermoedden fans dat het om een aprilgrap ging: de uitbreiding was namelijk niet op het niveau dat het Duitse park tot dan toe had gebracht. Phantasialand bleek echter ook in het VR-verhaal veeleisend. Het park opteerde voor brillen met individuele schermen, eerder dan storingsgevoelige smartphones en er werd een transportband geïntroduceerd om de brillen achteraf snel en efficiënt op te halen.

WETENSWAARDIGHEDEN
  • Onder de achtbaan was vroeger de darkride 'Hollywood Tour' te vinden. Het licht van de scènes voor deze attractie ontsnapte via kieren en gaten in de vloer/ het plafond ook naar de achtbaanhal. Op die manier waren er toch enkele lichtpuntjes tijdens de lange rit door het duister.

  • Dinnershow 'Fantissima' zit eveneens in hetzelfde complex.

  • De hele hal met achtbaan, darkride en dinnershow staat onder fans al sinds mensenheugenis geboekstaaft als een relict uit het Phantasialand van de jaren 80, dat eerder vroeger dan later gesloopt zal worden. Telkens blijkt het park echter een andere hoek van het park eerder te slopen.
Overdekte attractie

Specificaties

Type attractie: Stalen achtbaan
Model: MK-900
Bouwer:
Vekoma
Opening: 1988
Hoogte: 11.7 meter
Lengte: 1174 meter
Topsnelheid: 46.5 km/u
Aantal inversies: 0
Ritduur: 4:00
Aantal voertuigen: 4 treinen met 28 passagiers per trein
Maximum capaciteit: 1600
Speciale elementen: Gebouwd in een groot complex, 3 lift hills
Minimum lengte: 100cm
Minimum lengte zonder begeleiding: 120cm

Foto's