De Gebirgsbahn was een voor die tijd enorme coaster van de hand van het Duitse Schwarzkopf. Het was de eerste achtbaan van Duitse makelij met treinen bestaande uit kleine compartimenten van 4 inzittenden. Ze was gedurende 26 jaar één van de iconen van het park en een absolute publiekslieveling. De baan werd mee ontworpen door het ingenieursbureau van Werner Stengel, de man die sinds mensenheugenis het leeuwendeel van het betere achtbaanplezier op zijn conto mag schrijven.
GESCHIEDENIS
Bij opening was de Gebirgsbahn een van de grootste achtbanen ter wereld. Ze werd in 1975 aanvankelijk zonder haar kenmerkende rotslandschap geopend met de naam 'Bobbahn'. Ook destijds waren klagende buren de motor voor indrukwekkende thematische toevoegingen. Al een jaar na de opening van de achtbaan werd de luide kettinglift ingesloten in een houten kapsel en de rest van de baan kreeg een grootschalig rotslandschap toegemeten. Op die manier sloot de achtbaan thematisch aan bij het westerngebied 'Silver City'. Het decor speelde ook toen al de rol van geluidsmuur.
Vanwege het succes voegde men later een aangedreven achtbaan toe die eveneens 'bobbahn' heette. Men verduidelijkte het verschil met een nummer. Bob 2 was een kleinere, elektrisch aangedreven achtbaan die tussen de rotsen van de eerste achtbaan was ingeweven. Pas in 1989 werden nieuwe namen gegeven. De grootste achtbaan werd 'Gebirgsbahn' gedoopt, terwijl de kleinere 'Grand Canyon Bahn' zou heten. Op 1 mei 2001 brak een brand uit in de aankleding rondom de Gebirgsbahn, waardoor beide achtbanen dusdanig beschadigd geraakten, dat Phantasialand zich genoodzaakt zag ze uit het park te verwijderen.
River Quest is gebouwd op de plek van de voormalige Gebirgsbahn en Grand Canyon Bahn, de wildwaterbaan van fabrikant Hafema opende al een jaar na de brand.