Les Draisines is een interactieve draaimolen die werd ontworpen door de Italiaanse Constructeur Technical Park. De 'interactiviteit' is van het niveau van een oldschool vliegtuigmolentje. In plaats van op en neer te bewegen kunnen bezoekers met een hendel bepalen hoever de gondel uitzwenkt. Bij Les Draisines zijn die gondels vormgegeven als antieke spoorfietsen. Op elke Draisine is plaats voor maximaal twee personen. De attractie werd passend voor het thema geopend vlakbij het station van van
de parktrein. Voordien waren er
bumperboats te vinden die van 1995 tot 2021 voor waterplezier zorgden.
De Draisine is overigens een Nederlands woord dat ontleend werd aan een Duitser die in 1816 een loopfiets ontwierp. Die man heette 'Karl Drais von Sauerbronn' en zijn houten loopfiets werd verwijzend naar zijn naam ‘Draisine’ genoemd. In de spoorwereld worden met draisines echter eenvoudige spoorvoertuigen bedoeld, gemaakt van metaal en/of hout. Ze waren relatief licht, zodat je ze snel van de trails kon tillen wanneer er een trein naderde. Draisines worden voortbewogen door spierkracht, al bestaan er ook varianten met een kleine motor. Ze werden voor de introductie van de moderne techniek door spoorwegmaatschappijen gebruikt om hun sporennetwerk te inspecteren. Ook baanwerkers maakten van de fietsen gebruik om snel op de plaats te komen waar reparaties nodig waren. Heden ten dage worden ze vooral gebruikt als toeristische attractie. Een vaker gebruikt synoniem voor de draisine is simpelweg 'Spoorfiets'. Dat woord geeft duidelijker de betekenis aan, maar is minder verfijnd.
Fraispertuis City koos voor de XL-variant van de sidecar met 12 gondels in plaats van de 8 die tot dan toe de norm waren. Het park had daarmee een wereldprimeur te pakken in het openingsjaar. Die werd evenwel gedeeld met het Zweedse
Liseberg, dat dat jaar een molen van hetzelfde type plaatste met de naam '
Turbo'. Ook het beperkt vernieuwend karakter deed afbreuk aan de glorie van de 'wereldprimeur': de Italiaanse firma leverde al sinds 2015 verschillende kleinere molens met hetzelfde principe af. Het investeringsbedrag voor de attractie bedroeg €900 000. De attractie werd bij de start van het openingsjaar aangekondigd met een winterse conceptafbeelding op sociale media.