Insane is een bijzonder intense coaster. Hij beschikt over vier treinen met elk een andere kleur. Er is een rood exemplaar, een zwart een blauw en een geel. De wachtrij splitst achter de cartoonesk uitgewerkte gevelpartij op, omdat men aan beide kanten van de track moet instappen en het onmogelijk is om de baan zelf te passeren in het station.
Bij de treinen van dit achtbaantype bevinden de zitplaatsen zich in twee gondels aan weerszijden van de rail. Aan elke kant is plaats voor vier passagiers die per twee en rug aan rug zitten: het totaal voor de 'trein' bedraagt zo 8 personen. Typerend voor dit type is dat gondels om hun eigen as kunnen draaien. De combinatie met de wendingen in de baan zorgt ervoor dat de gondels hevig heen en weer zwaaien en daarbij soms overslagen maken. Doordat de rotatie van de gondels niet vooraf geprogrammeerd is, is het ritverloop erg variabel, afhankelijk van het gewicht en de verdeling van de passagiers maken de gondels meer of minder overslagen.
De keerzijde is dat je intense delen van de baan soms in een vrij oncomfortabele hoek beleeft. Wanneer je gondel ondersteboven hangt terwijl je de eindrem inschiet, stroomt al je bloed instant naar je hoofd, wat soms aanleiding geeft tot een feestelijke migraine. Insane ziet er ook bijzonder intens uit, waardoor een aanzienlijk deel van het publiek de achtbaan links laat liggen. Doorgaans heb je aan één ritje ook meer dan voldoende, waardoor de wachttijd zelden hoog oploopt.
Voor de opening van
Monster was dit de enige coaster waarop inversies mogelijk waren. Het is overigens nog steeds de hoogste achtbaan van het park. Destijds investeerde het park 50 miljoen Zweedse Kronen in de nieuwe attractie, wat afgerond vijf miljoen oplevert na omrekening naar euro's. Insane is ook redelijk uniek is in de wereld. Het Zwitserse Intamin wist tot nu toe slechts vier van zijn zac-spin-coasters te verkopen. Eentje met een nagenoeg identieke layout is te vinden in het Canadese La Ronde. De andere twee zijn kleinere modellen die beiden in Europa te vinden zijn. Het Finse Linnanmäki opende zijn exemplaar met de naam
Kirnu en het Spaanse Terra Mitica doopte het zijne
Inferno.
In 2014 lagen alle vier de coasters tijdelijk stil na een dodelijk ongeval met de Spaanse Zac Spin.