Desperado City was gebouwd in de Saloon van Bobbejaanland en was dus voorzien van de juiste sfeer en een gethematiseerde ˜setting". Het was een interactief spel waarbij je met zestig personen tegelijk meespeelt in de animatiefilm waarnaar je kijkt. Je betrad namelijk het Wilde Westen en nam deel aan een echte ˜gunfight". Terwijl het verhaal zich ontwikkelde, kon je als sheriff, gezeten op je eigen individueel bewegend robotpaard, naar acteurs of voorwerpen op het bioscoopscherm schieten. Op die manier kon je het verloop van het spel mee bepalen. De interactie was duidelijk en heel eenvoudig: van zodra je schoot, voelde je de terugslag op je paard en zag je onmiddellijk de gevolgen op het scherm. Je beïnvloedde zo het verhaal want jouw handelingen bepaalden wat er gebeurde.
De beste ˜sheriff" verscheen op het einde van elk spel met zijn foto op het grote scherm. Bovendien werd het hele verhaal gecombineerd met een vleugje parodie, wat vooral de oudere kinderen verheugden.