Auteur: Jonas Claes - Gepubliceerd: 8 Jul 21, 07:27
Share

Bij Disneyland Parijs wordt naar het voorbeeld van andere disneyresorts een systeem van gratis fastpassen afgevoerd. In de plaats komt een reserveringsysteem aangevuld met een betalende variant van de fastpass.

Het Disneyresort bij Parijs hangt haar gratis reservatiesysteem met de naam ‘fastpass’ aan de wilgen. De papieren reserveringen voor een versnelde toegang tot attracties, die je met je toegangsticket kon bemachtigen zijn dra voltooid verleden tijd. De dienst was bij openingen tijdens de coronacrisis al niet meer in gebruik, maar lijkt nu ook nadien niet meer terug te keren. Het resort voert wel een systeem van betalende fastpassen in. Het nieuwe systeem wordt ‘premier acces’ gedoopt en laat bezoekers toe om tegen betaling voor te dringen. De premier acces kost tussen de 8 en 15 euro per attractie (!) en is per bezoeker gelimiteerd tot maximaal drie keer bij eenzelfde attractie per dag. Hij kan geboekt worden via de officiële app of via bepaalde verkooppunten in het park.

Het principe van de gratis reservering blijft wel behouden in de standby pass. Daarmee reserveer je sinds corona een virtuele tijdsslot in de wachtrij, waardoor bezoekers niet hoeven samen te troepen in bij pandemie weinig wenselijke broeihaarden van besmetting. Dat systeem vervangt dus de reguliere wachtrij en zou actief worden wanneer de wachttijd te hoog oploopt. Ook hierbij dienen bezoekers de applicatie van het park te gebruiken. Je kan de wachtrij dan enkele betreden met de reservatie op je standby-pass. In tijden waar beide systemen actief zijn wordt de reguliere wachtrij dus op gelijkaardige wijze gebruikt als de oude fastpass wachtrij, de fastpass wachtrij is dan voorbehouden aan betaalde fastpassen.

Elders eerder

Disney zoekt al langer naar manieren om munt te slaan uit zijn fastpass systeem. In het eerste resort in Californië werd sinds 2017 geëxperimenteerd met de MaxPass. Dat systeem was nog relatief onschuldig. Voor een toeslag per dag, moest je je niet meer naar de fysieke locatie van een attractie begeven om er een fast pass voor te bemachtigen. In de plaats kon je ze reserveren via de applicatie op je smartphone. Het resort in Shangai ging een stap verder met de uitrol van premier access: je kon ook daar via je smartphone een FastPass reserveren, alleen betaalde je daarvoor nu per 'gereserveerde' attractie. Het is dat laatste systeem dat nu ook in Parijs wordt uitgerold.

Het afvoeren van het gratis reserveringssysteem zou ook positief kunnen uitdraaien voor wachttijden. Tijdens de coronacrisis werd het gratis systeem in de meeste resorts uitgeschakeld, waardoor alle bezoekers via de reguliere wachtrij aanschoven. Dit leverde in de meeste gevallen minder lange wachttijden op dan voorheen bij vergelijkbare drukte het geval was. Hoe groot dat voordeel uiteindelijk wordt hangt af van het aandeel bezoekers dat bereid is op te leggen voor 'premier acces'. Als dat aandeel vergelijkbaar is met het aantal bezoekers dat voorheen gebruik maakte van het gratis systeem blijft alles uiteindelijk bij het oude qua wachttijden. De instroom aan gratis fastpassen die de capaciteit verlaagd wordt dan immers gewoon vervangen door een betalende groep.  Alleen zal Disney er dan een behoorlijke duit extra aan verdienen.

Fastpass

Disney lanceerde het fastpass-concept voor het eerst in 1999 bij haar Animal Kingdom-park in Disney World bij Orlando. Door bezoekers tijdssloten te laten reserveren voor een wachtrijloos bezoek aan gegeerde attracties, voorkwam Disney dat bezoekers tijd verdeden in wachtrijen zonder geld uit te geven. De reservaties konden gemaakt worden met het toegangsticket aan automaten die bij de attractie zelf werden opgesteld. Gedurende het toebedeelde tijdslot kon geen nieuwe reservatie gemaakt worden. De innovatie werd destijds beloond met een ‘Governor's New Product Award’ die werd uitgerijkt door de Florida Engineering Society. Na de eerder vermeldde aanpassingen in Californië en Shangai kwam ook Parijs al eerder met een betaalde variant. Daar werd sinds 2018 geëxperimenteerd met een betalende variant op de fastpass die nadien ook definitief werd ingevoerd. Een 'super Fastpass' verschafte éénmalig versnelde toegang tot drie familie- of thrillattracties aan een prijs tussen de €30 en €45 per persoon per dag. Een 'Ultimate fastpass' geeft je éénmalig versnelde toegang tot alle attracties met fastpass-rij en kost tussen de €60 en €90. Wie onbeperkt wil voorsteken telt met voor een ongelimmiteerde variant van de Ultimate fastpass tot €150 neer. Het valt wel cynisch te noemen dat bezoekers nu gaan betalen voor 'een dienst' die hen voorheen gratis werd aangeboden opdat ze meer geld zouden uitgeven in het park.

Tekst: © Jonas Claes - Pretparken.be // Foto: © Disneyland, © Disneyfever // Bron: Disneyland paris, Insidethemagic