Auteur: Bert Van Staeyen - Gepubliceerd: 19 Maa 21, 23:35
Share

Het Engelse pretpark Alton Towers opent dit jaar een nieuwe darkride rond een populair boekenpersonage. Gangsta Granny: The Ride zal bezoekers meenemen op rooftocht naar de Britse kroonjuwelen. De attractie wordt onderdeel van het nieuwe themagebied The World of David Walliams, genoemd naar de auteur van het boek.

Het voormalige Cloud Cuckoo Land in Alton Towers zal vanaf dit jaar in het teken staan van de Britse kinderboekenschrijver David Walliams. Die bracht sinds 2008 al 14 jeugdboeken uit, waarvan vele titels verwijzen naar bijzondere familieleden: denk aan 'Awful Auntie', 'Grandpa's Great Escape' of 'Bad Dad'. Een aantal van zijn boeken werd ook verfilmd of in een musical of toneelstuk verwerkt. Die eer viel ook Gangsta Granny te beurt, Walliams' boek uit 2011, dat in het Nederlands onder de titel 'Oma Boef' werd uitgebracht. 

Het boek gaat over de elfjarige Ben, die ervan droomt om loodgieter te worden, maar er stevig van baalt dat hij wekelijks bij zijn 'saaie' oma op bezoek moet. Tot hij ontdekt dat oma een dubbelleven leidt en als dievegge de kost verdient. Samen beramen ze een plan om de Kroonjuwelen in de Tower of London te gaan stelen, iets waarbij Bens interesse voor rioleringsbuizen goed van pas komt...

Een rondleiding loopt mis

Vanaf deze lente zullen bezoekers van Alton Towers in Gangsta Granny: The Ride deze spannende kraak van op de eerste rij kunnen meemaken. Net als bij onder meer Symbolica in de Efteling wordt gestart van het beproefde uitgangspunt van een fictieve rondleiding die in het honderd loopt. De rit begint namelijk als de Crown Jewels Tour, een vervelende 9 uur durende rondleiding die de hele geschiedenis van het Britse koningshuis uit de doeken doet. Ben en zijn oma verstoren de rondleiding al snel en nodigen de bezoekers uit als medeplichtigen voor de diefstal. Wanneer ze de juwelen vinden, gaan alle alarmen af en start een heuse klopjacht, die zelfs onder water eindigt, wanneer Ben en zijn oma wegduiken in de Theems.

Totaalervaring door techniek

Het ritsysteem van de darkride werd geleverd door het Britse Garmendale Engineering Solutions. Dit bedrijf leverde eerder al het ritsysteem voor The Forbidden Caves in Bobbejaanland en mocht ook het nieuwe verkeerspark bouwen dat dit jaar in Paultons Park zal openen als onderdeel van het themagebied Tornado Springs. Garmendale leverde voor Alton Towers gondels, die bestaan uit twee rijen van elk vier personen en die zijn aangekleed als de rode koninklijke koetsen. De voertuigen zijn van het type 'Spin Master', een door rails geleid systeem dat plotse bewegingen, versnellingen en rotaties van 360 graden mogelijk maakt. De mogelijkheden van het voertuigen zullen optimaal benut worden om de achtervolging zo levendig mogelijk te maken.

Ook worden er verschillende speciale effecten ingezet om de totaalervaring te versterken. Zo staat er een stapel dynamiet klaar om te ontploffen en zijn er ook geureffecten voorzien. Ook animatie en project mapping, gebaseerd op de originele illustraties van Tony Ross, zullen de revue passeren. De wagens zijn daarnaast uitgerust met onboard audio. Schrijver David Walliams, die ook bekend is als acteur uit 'Little Britain', sprak zelf de stemmen in voor verschillende personages.

Vernieuwde attracties en themakamers

De darkride zelf komt in het gebouw waar vroeger de speeltuin Wobble World te vinden was. Het hele themagebied Cloud Cuckoo Land wordt omgevormd naar The World of David Walliams. Gallopers Carrousel zal aansluiten bij het koninklijke thema van de darkride en krijgt de naam Royal Carrousel. De bestaande Frog Hopper wordt Raj's Bouncy Bottom Burp, genoemd naar een sympathieke krantenverkoper die in de meeste van Walliams' boeken voorkomt. Ook Raj's Shop verwijst naar hetzelfde personage.

De invloed van David Walliams blijft overigens niet beperkt tot het park zelf. Een aantal CBeebies-themakamers in het Alton Towers Hotel werden omgebouwd tot Gangsta Granny Rooms. 

Tekst: © Bert Van Staeyen – Pretparken.be // Foto's: © Alton Towers, © David Walliams, © Garmendale Engineering Solutions