Auteur: Jonas Claes - Gepubliceerd: 28 Dec 20, 20:45
Share

Blackpool Pleasure beach sleutelt in 2020 en 2021 aan parkicoon Valhalla. De meermaals bekroonde combinatie van waterattractie en darkride ondergaat een grootschalige revisie en zal pas in 2022 terug openen. We geven een overzicht van wat we al weten en brengen gelijk een ode aan het origineel.

Blackpool Pleasure Beach aan de Engelse Westkust zal het ook komend seizoen zonder zijn sterattractie Valhalla moeten stellen. Een renovatie voor de combinatie van waterattractie en darkride was oorspronkelijk gepland voor het afgelopen seizoen zodat de attractie terug operationeel zou zijn voor het 125e jubileum van het historische kustpretpark. Parkdirectrice Amanda Thompson formuleerde dat nieuws in December 2019 zo:

“Blackpool Pleasure Beach is proud to announce that the ride Valhalla is being given a sprinkling of magic christmas dust and will experience a reimagining during the 2020 season with the ride reopening in 2021, in time for Blackpool Pleasure Beach’s 125th Anniversary Year”

Toen de coronacrisis ook in het zomerseizoen en het najaar lelijk huis hield in de vrijetijdssector werd ook duidelijk dat het project een jaar extra zou nodig hebben. Een heropening zou nu voorzien zijn voor 2022. De revisie komt niet te vroeg: de laatste jaren werd er regelmatig op de effecten bezuinigd die de attractie bij opening zo legendarisch maakten. Bovendien werd de waterbaan van Zwitserse fabrikant Intamin regelmatig geplaagd door storingen. De hoge natheidsgraad vrijwel steeds gecombineerd met een weinig geapprecieerd permanent voetbad leverde de attractie ook geen al te beste reviews meer op. De laatste grote renovatie voor de waterattractie vond in 2011 plaats.

Gloriedagen

In oorspronkelijke vorm was de attractie lange tijd het paradepaardje van het park. De investering van 15 000 000 pond (!) werd geopend in 2000. Opvarenden werden getrakteerd op een rittijd van meer dan 6 minuten en bereikten daarbij een maximale hoogte van 24 meter. Onderweg volgden drie afdalingen en een achterwaarts gedeelte. Op drie kleine stukjes na verloopt het geheel volledig indoor. Het is vooral daar dat Valhalla zich tot een totaalbelevenis ontpopt die zijn gelijke niet kent. Het verklaart ook waarom veel van de awards die de attractie op haar conto mag schrijven – waaronder onze eigen Loopy Award in 2010 - pas jaren na de opening binnensijpelden. De liters water die de attractie vergiet zijn op zijn zachtst gezegd cameraonvriendelijk en de schimmige onride video’s van volk dat zich wél aan een filmpoging waagden doen de attractie allerminst eer aan. De making-of documentaire van het park die niet zo lang geleden online verscheen is daar een betere optie.

Valhalla tapt rijkelijk uit het vat van de Noorse mythologie zonder daarbij in voorgekauwde verhaaltjes te vervallen. De attractie bevatte liefst 16 scènes waarvan je enkele makkelijk kon missen als je je aandacht enkele seconden liet verslappen. Ze werden op je losgelaten zonder duidelijke verhaallijn, maar waren omkaderd met een hoop spectaculaire effecten die zorgden dat de ervaring je eeuwig bijbleef. Een slimme combinatie van nevel en lichteffecten bezorgde je de illusie door een vuurzee te varen. De boottocht bezat ook enkele boobytraps die niet slecht zouden staan tussen de tempelvallen uit Indiana Jones: een rondtollende boomstam vol venijnige pinnen kwam gevoelsmatig té dicht bij en de dreiging tussen een stel naar elkaar toezwaaiende boomstammen geplet te worden werd op geen enkele andere attractie zo reëeel. Maar Blackpool hield het niet bij illusies. Het park stuurde zijn sloepen door een ijskoude kamer mét sneeuw die effectief tot -20°C gekoeld werd, voegde aan een reeds indrukwekkende splash nog een tunnel van water toe en ontketende tegen de finale een inferno van vuureffecten waarbij je je als bezoeker oprecht afvroeg of zoiets wel brandveilig was. Dat alles werd begeleid door door muziek die speciaal voor de attractie gecomponeerd werd en met zijn snelle cadans goed weergeeft op welk tempo de sloepen door de onderwereld kabbelen, terwijl de zanglijn zeemans aandoet. Voor zo’n totaalpakket zou je met plezier de tot op je ondergoed doordringende waterhoeveelheden trotseren en voelde je je uiteraard nog meer een viking als je de helse tocht overleefde.

Reductie?

Het hoeft weinig verbazing dat bij de renovatie de nadruk op de eerder aangehaalde knelpunten komt te liggen. De attractie moet duurzamer, betrouwbaarder en minder nat. Het hoeft niet al te veel slechte inborst om het park er daarbij van te verdenken een ferme reductie van de kostelijke effecten te beramen. Het schrappen van de vele vuureffecten of de ijskoude kamer wordt door vele fans gevreesd. Zwartkijkers zien het extra jaar sluiting ook als een platte besparing: de operationele kosten voor de attractie zijn immers immens. Naar verluidt liepen de kosten om de attractie te laten draaien voordien op tot een miljoen pond per jaar en vraagt de attractie tot een derde van de energie die nodig is voor het volledige park.

Het zou Blackpool echter weinig lovende woorden opleveren wanneer ze een vernieuwde klassieker voorstellen die nog maar de schim van zichzelf is. Via geheimzinnige #V-tweets werd duidelijk dat het park met verschillende partners samenwerkt voor de renovatie. Turbofizz Theatrics Ltd wordt ingeschakeld voor zijn expertise in audiovisuele technieken. The Notable Stranger is ook betrokken bij het project. Eerder kwam uit die hoek de episch aandoende soundtrack voor launch coaster Icon en de jubileumsoundtrack voor achtbaan Big One. Het stemt ons hoopvol dat de renovatie meer om het lijf heeft dan het oplappen van wat technische akkefietjes en het weghalen van effecten.

Thea Classic

Het park won afgelopen november nog een Thea Classic award. Die prijs wordt sinds 1996 uitgereikt door de Themed Entertainement Association, een internationale non-profit organisatie die de amusementsindustrie vertegenwoordigd. De Classic award werd in het leven geroepen om fenomenen die glansrijk de tand des tijds wisten te doorstaan in de bloemetjes te zetten. Naast Blackpool Pleasure Beach viel binnen Europa enkel het Duitse Europa-Park, het Nederlandse Efteling, het Franse Puy du Fou en het Deense Tivoli die eer te beurt. Ook in het licht van deze prijs zou het Engelse park bijzonder knullig voor de dag komen wanneer de renovatie van de combinatie van waterattractie en darkride vooral een reductie zou blijken terwijl halve museumstukken uit 1905 nog wel in redelijk volle glorie draaien. De tijd zal echter moeten uitwijzen of Valhalla in 2022 herrijst als een moderne variatie op de topattractie die het ooit was.

Tekst: © Jonas Claes – Pretparken.be // Foto’s: © Blackpool Pleasurebeach // Bron: Blackpool, TEA, lifthillsandthrills