Lisebergbanan is een terreincoaster die de natuurlijke hoogteverschillen op Lisebergs parkheuvel met perfectie uitbuit. Hoewel de achtbaan zich over de heuvel uitstrekt, bevindt de ingang van de attractie zich gewoon op het hoofdpad beneden. De baan is zodanig over de heuvelflank gedrapeerd, dat ze een heerlijk lange rit oplevert zonder een seconde in saaiheid te vervallen. Lisebergbanan doet dit met de souplesse die je bij een goed onderhouden Schwarzkopfbaan uit de jaren tachtig zou verwachten. Als je een attente achtbaanliefhebber bij je hebt, zal die je er op wijzen dat Zierer de fabrikant van de attractie was, maar dat je vergissing te vergeven valt omdat de baan wel werd opgebouwd door Schwarzkopf.
De achtbaan was jarenlang het paradepaardje van het park, maar houdt zich ook tussen recentere aanwinsten als
Balder,
Helix en
Valkyria waardig staande. De layout is erg bochtig en wisselt door het spel met de heuvelflank continu af tussen een snelle en iets gezapigere tempo's. Het meest iconische deel van de baan is een driedubbele lus op dezelfde heuvelflank. Sinds 2007 doet
Thrillride Uppswinget dienst als middelpunt van deze bergcapriool. Zoals met meerdere attracties op de heuvelflank, kan je vanuit Lisebergbanan naar bezoekers in meer dan één nabijgelegen attractie zwaaien. De trein kruist ook
Luna,
Barnens Paradis,
Helix,
FlumeRide en passeert naast de eerder genoemde Uppswinget ook nog
de Blomsterkarusellen
THEMA
Het stationsgebouw van de achtbaan is uitgewerkt zoals een Zweeds treinstation er in het begin van de 20e eeuw uitzag, compleet met een stationsrestaurant, wachthallen en een perron. Men haalde inspiratie uit de stationsgebouwen van Mariefred en Vara. Oorspronkelijk was dat met een houten geveltje, maar er volgde in 2019 een robuustere herwerking met baksteen. Die thematiek paste in het idee dat het stationsgebouw het afsluitende gebouw zou vormen van een nog te bouwen winkeltstraatje met restaurants en terrasjes, dat het park in 1988 zou openen. De Zweedse naam is 'Storgatan' en men zette het gebied in de markt als 'De kleine stad in het grote pretpark'. Lisebergbanan en zijn stationsgebouw was de eerste fase van dat project.
PLANNEN & OPENING
Het management kwam op het idee van Lisebergbanan in 1983, een tijd waarin de klassieke Bergbanan zijn zestigste dienstjaar aanvatte en het park twee jaar eerder de eerste inversie-achtbaan van Scandinavië had geopend met Liseberg Loopen. Oorspronkelijk was het plan dat Lisebergbanan zou openen tegen de tijd dat de oude achtbaan op pensioen gestuurd zou worden. De attractie was dus opgevat als de spirituele opvolger van die parkklassieker. Men onderzocht daarvoor of het mogelijk was om een achtbaan op de tot dan toe ongebruikte heuvel van het park te bouwen. Uiteindelijk kwam men met een project op de proppen waarin men een soort dorpsstraat zou creëren met winkeltjes. Liseberg en het bijhorende stationsgebouw waren daarvan de eerste fase en zouden het hoofdeind van deze straat vormen. Bengtas Café dat daar sinds 1924 stond moest voor de plannen wijken en ook de botsauto's moesten opkrassen.
Lisebergbanan werd officieel geopend op 25 april 1987. Er was een voor het park ongezien bedrag van 55 miljoen kronen geïnvesteerd in de uitbreiding. Het openingslint werd doorgeknipt door de Zweedse minister van Communicatie die voor de gelegenheid ook een woordje had voorbereid. Zoals gebruikelijk bevatte de eerste trein een resem eregasten. In dit geval betekende dit dat zowel Jozef Zierer als Anton Schwarzkopf samen een ritje maakten in hun rol van respectievelijk leverancier en constructeur. Op de openingsdag lokte de achtbaan 50 000 bezoekers naar het park en moest het park een uur langer open blijven.
TRIVIA
- Oorspronkelijk was koning Carl XVI Gustaf uitgenodigd om de attractie officieel te komen openen. De koning kon helaas niet komen, dus moest het park genoegen nemen met een minister die zich wel kon vrijmaken.
- In de zomer van het openingsjaar botsten twee treinen op elkaar in het station. Er had zich een film gevormd op de remmen, waardoor ze niet naar behoren functioneerden. Drie personen hielden milde kwetsuren aan de botsing over.
- In het openingsjaar kloegen omwonenden over de geluidsoverlast die de attractie met zich meebracht. Ze dienden hun klacht in bij de raad voor milieu en gezondheidsbescherming die het park aanmaande maatregelen te nemen. In samenspraak met de fabrikant werden toen zachtere wielen op de treintjes gemonteerd.
- Op 15 juli 2006 geraakten 21 mensen gewond toen de ketting van de liftheuvel brak en de trein terugrolde naar het station waar hij op een stilstaande trein botste. De attractie bleef dat jaar tot halverwege augustus gesloten tot het onderzoek naar het ongeval afgerond was.
- De oorspronkelijke treinen wogen 5 980 kg per stuk.