Monster is een coaster die Gröna Lund tijdens zijn 138e seizoen opende en nog jaren de status van sterattractie zal moeten vervullen. Het is een inverted achtbaan van het gerenommeerde Zwitserse consructeur Bolliger & Mabillard met inversies met een ondergronds station en een spectaculaire eerste afdaling richting de wateren die de stad typeren. De layout werd speciaal voor het park ontworpen en de treinen tellen slechts 7 rijen van vier personen in plaats van de 8 die gebruikelijk zijn voor het type. De massieve steunpilaar die de eerste afdaling ondersteunt is eerder uniek en zorgt voor een elegante uitstraling voor wie de baan vanop het water aanschouwt.
VERHAAL
Monster wordt een wat plat uitgewerkt 'mysterieus achtergrondverhaal' aangemeten. Volgens de overlevering zou men ooit gestart zijn met de constructie van een metrostation op het eiland waar Tivoli Gröna Lund gelegen is. De constructiesite werd echter achtergelaten voor ze tot voltooiing kwam. Men zegt dat er 'iets' onder de grond leefde dat de werkmannen de stuipen op het lijf joeg en bijgevolg de oorzaak was van de verstoorde werken.
Als bij stom toeval botste het Zweedse pretpark bij de voorbereidingen van haar nieuwe attractie op het oude metrostation. Men besloot van de nood een deugd te maken, waardoor bezoekers straks via het afgewerkte oude station kunnen instappen voor een rondje coasteren in klasse. Om het verhaal van de constructiesite te eren besloot men de baan 'Monster' te dopen.
ONTSTAANSGESCHIEDENIS
Gröna Lund kondigde zijn achtbaan ongebruikelijk ver op voorhand aan: reeds in 2017 werd het eerste ontwerp vrijgegeven. Een jaar later werd het ontwerp licht aangepast en gingen de plannen vergezeld van de projectnaam 'Blue Harvest'. Het Zweedse stadspark koestert echter al veel langer plannen voor een hangende coaster van de Zwitserse constructeur: reeds in 2010 werden er al concepten vrijgegeven die een dergelijke achtbaan bevatten. Het ging toen om een totaalconcept met ook een Star Flyer die later op een andere plaats in het park werd gerealiseerd.
Door zijn locatie pal in de hoofdstad, moet het park extreem creatief omspringen met zijn ruimte: achtbanen worden er doorgaans boven, onder en door elkaar geweven. In dat verband is het indrukwekkend dat de nieuwe achtbaan enkel 'langs' andere attracties passeert. Er moest wel ongeveer een derde van het park herbouwd worden: oudere botstauto's en een biergarten moesten toen plaats ruimen. De biergarten vond ook in het heropgebouwde parkdeel een nieuwe thuis.