Liseberg

Navigatie



Feedback


Dit park wordt beheerd door Kris Peeters.

Heb je een foutje gespot? Of wil je graag een bijdrage verlenen?
Contacteer dan gerust Kris via Kris@pretparken.be.

Attractie: Valkyria Terug naar lijst


Omschrijving

Valkyria is één van de meest imposante achtbanen die Liseberg te bieden heeft. De Dive Coaster van het gerenommeerde Zwitserse bouwer Bolliger en Mabillard maakt geen gebruik van de heuvelrug van het park en torent daardoor indrukwekkend boven de begane grond uit. Door gebruik te maken van een tunnel duik je tijdens de eerste afdaling 50 meter naar beneden, terwijl het hoogte punt van de baan 'slechts' 47 meter hoog is. Liseberg brak daar geen potten mee: het trucje bestond al sinds 's werelds eerste dive coaster 'Oblivion', de hoeveelheid extra afdaalmeters die Alton Towers destijd op die manier uit de hoed wist te toveren blijft ongeëvenaard.
Bij opening was de baan wel de langste Dive Coaster van Europa. Liseberg stak daarbij 'Oblivion: The Black Hole' voorbij met een stevige 134 meter. Valkyria overklaste de vorige recordhouder ook stijlgewijs met een visueel rijker thema rond Noorse mythologie en een oogstrelend mooi glanzende goudkleurige track. Verder kreeg de attractie een eigen soundtrack en een spectaculaire drone-video die de sfeer van de attractie perfect vat.

THEMA
Valkyria is als woord afkomstig uit een samenstelling in het oudnoors. Die bestaat uit 'vair', wat 'gesneuvelden' betekent in de context van een slagveld en 'Kjósa' wat via het Germaans is geëvolueerd tot ons eigen werkwoord 'kiezen'. Valkyria wijst dus op het uitkiezen van gesneuvelden. Die betekenis vat ook de essentie van de rol die de Walkuren (=Nederlandse benaming) in de Noorse mythologie krijgen toebedeeld. Het zijn strijdgodinnen die voor oppergod Odin op het slagveld opzoek gaan naar dappere krijgers die de god in het hiernamaals kunnen bijstaan bij de zogenaamde eindstrijd 'Ragnarok'. Met wat goede wil kan je de parallel trekken naar 'de dag des oordeels' in de Katholieke traditie. Voor die eindstrijd losbarst verblijven de verzamelde oorlogshelden in een exclusief plekje in de hemel met de naam Valhalla, dat was een ereplaats waar elke strijder naar hoorde te streven.
Liseberg vertaalde die Noorse thematiek in een stationsgebouw met de dramatische architectuur van Noorse staafkerken. Het uiteindelijk ontwerp was daarbij iets soberder dan het monumentale bouwwerk dat op initiële concepten te zien was. In beide versies van het gebouw werden de dakranden voorzien van houtsnijwerk met Vikingwaardige motieven en met drakenhoofden afgewerkte dakpunten die typisch zijn voor de meer luisterrijke varianten van dergelijke gebouwen. De Walkuren zijn aanwezig als twee borstbeelden op zijtorens links en rechts van de hoofdgevel. In het gebouw wordt het episch karakter kracht bijgezet door elegant invallend licht door de rijkelijk gedecoreerde ramen en een meer dan degelijke uitvoering van een schijnvuurschaal.

PLANNING & OPENING
Toen het park deze uitbreiding begon te plannen, was het duidelijk dat dit de laatste grote uitbreiding zou zijn die het park zou kunnen realiseren op middellange termijn; In het zuiden zou het park begrensd worden door de constructie van het jubileumproject met hotel en zwembad. In het noorden bleef een grote lap grond onbeschikbaar door werken aan een nieuwe metrolijn die dwars door het park liep. Het was dus zaak om te 'eindigen' met een knaller die nog vele jaren als uithangbord zou kunnen dienen.
Het coastertype werd gekozen in functie van een uitbreiding van de coasterervaringen die al te vinden waren in Liseberg. Met Lisebergbanan had het park een terreincoaster, Balder leverde massa's airtime, Helix zorgde voor launches & inversies. Door te kiezen voor een Dive Coaster voegde het park daar een achtbaan aan toe waarbij de focus voor het eerst op een enorme eerste afdaling lag.
Liseberg bracht de plannen voor Valkyria naar buiten toen het op 27 september 2016 een grootschalige herwerking van de zone rond Balder aankondigde. Men zou een thematisch geheel realiseren met een focus op de Noorse mythologie die reeds vervat zat in de naam van de houten achtbaan. In een eerste fase werd toen Loke geopend en werden zowel Balder als de aangrenzende pleinen, winkels en restaurants in een Noors kleedje gestopt. De toevoeging van Valkyria hoorde tot de tweede fase van deze ombouw. In zijn geheel omvatte deze investering 300 miljoen Zweedse Kronen. CEO Andreas Andersen noemde het destijds het duurste en meest gecompliceerde project dat het park tot dan toe had gerealiseerd, een uitspraak die kan tellen als je de vele moeilijke bouwwerven op de parkheuvel in acht neemt.
Voor men kon starten met de bouw diende voorganger Kanonen het veld te ruimen: die lanceerachtbaan van het zwitserse Intamin reed haar laatste rondjes in december 2016. Ook Slänggungan werd gesloopt en vervangen door een nieuw exemplaar op een andere locatie. Gedurende 2017 werkte men aan funderingen, de eerste baandelen gingen pas overeind begin 2018. Door fouten van het betrokken ingenieurs- en adviesbureau liep de bouw van de coaster 3 maanden vertraging op. Valkyria werd officieel geopend op 10 augustus 2018.

TUNNELSOAP
De opening van deze attractie is in de hoofden van het management waarschijnlijk niet los te koppelen van de hoofdbrekens die het project hen bezorgde bij de bouw. Dat had vooral te maken met extra funderingswerken nadat het studiewerk van het betrokken ingenieursbureau niet bleek te kloppen. Volgens Adviesbureau Cowi bood een dikke steenlaag onder de kleigrond van het pretpark voldoende steun om de constructies te kunnen dragen. Bij de bouw bleek die veronderstelde steenlaag echter niet te bestaan en moesten extra funderingen worden aangelegd om de grond onder de achtbaan te versterken. Liseberg huurde veiligheidshalve een ander studiebureau in en kwam er zo achter dat de adviseurs van Cowi in hun oorspronkelijke ramingen ook nog fouten hadden gemaakt in hun berekeningen. Liseberg eiste aanvankelijk een schadevergoeding van 68 miljoen Zweedse Kronen van het bedrijf. Uiteindelijk werd er een schikking getroffen waarbij Cowi slechts 10 miljoen hoefde te betalen.

Specificaties

Type attractie: Duikachtbaan
Model: Dive Coaster
Bouwer:
Bolliger & Mabillard
Opening: 2018
Hoogte: 47 meter
Lengte: 750 meter
Topsnelheid: 105 km/u
Aantal inversies: 3
Ritduur: 2:00
Aantal voertuigen: 3 treinen met 18 passagiers per trein
Maximum capaciteit: 1100
Speciale elementen: Immelman, Zero G-roll, Heartline Roll
Minimum lengte: 132cm
Minimum leeftijd: 7 jaar

Foto's