Deze Achtbaangod in broccolli-tinten is zonder twijfel een van de sterattracties van Liseberg. Je bereikt de coaster via de dubbele roltrap die ook uitgeeft op vrije valtoren '
Atmosfear': rechts daarvan leidt een strak ontworpen ietwat Escheriaans aandoende wachtrij je naar het station van de achtbaan.
Helix levert achtbaangenot op topniveau. Liseberg liet het Duitse Mack Rides een coaster met dubbele lancering, inversies en een stevige portie gewichtloosheid ontwerpen. Daarbij moest de baan zoals het een terreincoaster betaamt plagerig dicht langs de glooiingen van de parkheuvel scheren en innig vervlochten zijn met diens bestaande bewoners '
Lisebergbanan' en '
Flumeride'. Die opdracht vervulden de Duitsers Summa cum laude. Helix is een bevredigend lange opeenvolging van achtbaanperfectie. Naast de dubbele launch wordt je getrakteerd op een pretzel-inversie, een zero-G-roll, een Inverted Top Hat, kurkentrekkers, meerdere airtime-heuvels, Snelle S-bochten en een Heartline Roll. De Helix waarnaar de baan vernoemt werd, ervaar je vlak voor de tweede lancering. Als klap op de vuurpijl kreeg de achtbaan en zijn omgeving een uitgebreide soundscape toegemeten door Imascore. Zij creëerden een industriële techno, die je met zijn pompende beats perfect klaarstoomt voor de adrenalinerush die de rit je zal bezorgen.
PRIJZEN
Helix werd in september van zijn openingsjaar bekroond met een European Star Award voor beste nieuwe attractie. Deze awards werden uitgereikt door Kirmes Park Revue dat een van de meest toonaangevende magazines uit de industrie was. De achtbaan nam het op tegen tweehonderd concurrenten, waaronder grote vissen als '
Arthur' uit
Europa-Park of
Ratatouille in
Walt Disney Studios.
Ook de mediacampagne rond de attractie werd bekroond. Dag gebeurde op 19 november met een Brass Ring Award tijdens de IAAPA expo in Orlando. Liseberg promootte zijn attractie met de campagne 'The Next Level'. Het doel was daarbij enerzijds om meer mensen naar het park te lokken en merchandise rond de attractie te verkopen en anderzijds om Liseberg op de wereldkaart te zetten wat betreft pretparken. Men koos specifiek voor een jonge doelgroep tussen de 13 en 24-jaar oud. De strategie was om hen online warm te krijgen voor een offline bezoek aan Liseberg. Dat bereikte het park door sterk in te zetten op sociale media. Met een glansrol voor het aangeboren coasterenthousiasme van CEO Andreas Andersen en youtuber PewDiePie.
ONTWERPPROCES
Sinds 2009 was Liseberg op zoek naar een nieuwe achtbaan die zich kon meten met de traditie van innovatieve rollercoasters die het park tot dan toe had gepresenteerd. Liseberg werkte al in 2010 samen met Mack Rides aan een grote achtbaan op de heuvel in de stijl van Blue Fire. Een eerste versie had als projectnaam 'Green Fire' en had een baanverloop met een hoogste punt op 83 meter.
De destijds kersverse CEO Andreas Andersen erfde dit project dus van voorganger Mats Wedin. Onder zijn impuls werd in 2011 besloten om de oorspronkelijke piste te verlaten omwille van een drieluik aan tekortkomingen. Vooreerst marginaliseerde het initiële plan alle attracties die het passeerde en dreeg het Liseberg te herleiden tot een pretpark onder een achtbaan, eerder dan een park met een nieuwe achtbaan. Daarnaast werkte de layout niet samen met het terrein: het hoogste punt lag op de plaats waar het terrein het laagst gelegen was. Tot slot zou het formaat ook veel kopzorgen meebrengen wat betreft geluidsoverlast.
Aansluitend stuurde Liseberg Mack Rides terug naar de tekentafel met nieuwe randvoorwaarden: de track moest aan de bergkant van het park lopen, zo dicht mogelijk bij de grond met een zo lang mogelijke track waarbij een zo groot mogelijk aantal aan figuren en elementen werd doorlopen. Een select clubje achtbaanliefhebbers kreeg de kans feedback te sturen over de eerste layout. Op basis van hun aanbevelingen kwam de start met inversies tot stand. In 2012 werd project-Helix goedgekeurd.
BOUW
Voorbereidende werken startten vroeg in 2013. De bouw van Helix werd uitgebreid gedocumenteerd door het park zelf. Er verschenen regelmatig updates op Facebook en Youtube. Al deze informatie werd gebundeld in een gedetailleerd uitgewerkte minisite met de naam '
Project Helix. Voor het ganse project werden ongeveer 240 000 000 Zweedse kronen besteed, wat afgerond neerkwam op € 27 000 000. Ongeveer 15% van dat bedrag ging naar verluid op aan grondwerken. Het was daarmee de grootste investering in de geschiedenis van het park. Voor de première bij seizoensstart 26 april 2014 omschreef de CEO de achtbaan als volgt:
Helix is een Coaster met extra van alles. Het is niet de hoogste, snelste of langste baan ter wereld, maar het biedt de perfecte ritbeleving. Een goede achtbaan deelt dezelfde karakteristieken met een goede film of muziekstuk: er is een inleiding, een crescendo die opbouwt naar een hoogtepunt en daarna terug wegsterft. We wilden een attractie die je aandacht vasthield gedurende het volledige parcours. Daar zijn we volgens mij in geslaagd.
- Andreas Andersen, CEO Liseberg
PIONIER
Deze baan was een van de eerste grote thrillcoasters die door het Duitse Mack Rides werd ontworpen. Hoewel deze bouwer voorheen al Blue Fire presenteerde, bleven ze toch vooral bekend om hun familie-achtbanen. Liseberg was één van de eerste parken die ook een Mack Launch Coaster van het Blue Fire-type in huis haalden. Het was er ook gelijk een die de ganse pretparkwereld liet zien tot wat voor thrillcoasters de Duitse constructeur in staat was. Het is een markt waarin Mack vooral post Helix begint door te breken.