Gröna Lund

Navigatie



Feedback


Dit park wordt beheerd door Nick Van den Berge.

Heb je een foutje gespot? Of wil je graag een bijdrage verlenen?
Contacteer dan gerust Nick via Nick@pretparken.be.

Attractie: Jetline Terug naar lijst


Omschrijving

Gouden achtbaansouplesse zoals ze niet meer gemaakt wordt! Jetline is een van de oudste achtbanen van het park en bevat al waar achtbaanfanaten doorgaans over jubelen bij achtbaanstaal van het op handen gedragen Schwarzkopf. Jetline is evenwel het product van Zierer met Schwarzkopf in een adviserende rol, wat onder andere te zien is aan het spoortype. De baan combineert pittige drops en richtingswissels met behoorlijk intens bochtwerk zonder daarbij aan soepelheid in te boeten. De baan werd in 2008 samen met nieuwe overbuur Rock-Jet in een futuristiche architectuur van het verleden gehesen, waardoor ze nu heerlijk retro aanvoelt. Vooral na zonsondergang zorgt het samenspel van neonverlichting en de glimmende metaalstrips in aangrenzende gevels ervoor dat het gebied een bijzonder nostalgische sfeer ademt. Tel daarbij op dat de baan door een indrukwekkende capaciteit zelden hoge wachttijden heeft en je begrijpt waarom deze achtbaan toch nog op zoveel enthousiasme kan rekenen.

Bij opening was de achtbaan de grootste investering die het park tot dan toe gedaan had. Het was een bijna Identieke kopie van de 'Bavarian Mountain Railroad' die enkele jaren eerder in het Japanse Portopialand opende, wat op zijn beurt een uitbreiding was van een standaard kermismodel. De Zweedse versie bevatte eveneens een stalen draagstructuur voor het berglandschap dat de Japanse versie zo indrukwekkend maakte. Gröna Lund besloot echter achteraf toch geen grootschalige rotsformaties toe te voegen aan de baan, waardoor de achtbaan jaren over buitenproportioneel forse ondersteuningen beschikte. Dat stelde het park wel in staat om er jaren later de wilde-muis-achtbaan 'Vilda Musen' op te monteren.
Voordien voerde Gröna Lund al een grondige renovatie uit van haar topachtbaan. Sinds 2000 beschikt de baan over een aangepaste layout die gerealiseerd werd door samenwerking van het Duitse Maurer Söhne met het vermaarde ingenieursbureau van Stengel. Daarbij werd de eerste drop langer en dieper gemaakt en werd ook de emblematische krap uitgemeten tunnelsectie toegevoegd die je bij elke rit voor je hoofd doet vrezen. Sindsdien bedraagt de topsnelheid 90 km/u.

Jetline ging volgens geruchten ook een korte tijd door het leven als Berg-och Dalbanan. Gezien dat gewoon het Zweedse woord voor Achtbaan is en internetgebruikers aan het begin van deze eeuw zich nog niet met gemak van vertaalfunctionaliteiten bedienden kan dat een door onbegrip ontstaan indianenverhaal zijn. Jetline is als grote achtbaan wel een spirituele opvolger van een reeks achtbanen die in het park te vinden waren. In 1931 stond er een houten achtbaan met 'Berg-och Dalbanan' als naam. Die baan werd in 1966 vervangen door Radar, een wilde muis van BHS. In 1982 moest die plaats ruimen voor een Jetstar II, maar die coaster zou uiteindelijk maar één jaartje blijven.

ONGELUK
Op zondag 25 juni 2023 ontspoorde de achtbaan rond 11u30. De wielen van het voorste wagentje van een van de treinen kwam los toen de trein grofweg halverwege het parcours was. De trein kwam tot stilstand op een hoogte van ongeveer 7 a 8 meter. Op het moment van het ongeval waren er 14 inzittenden. Negen bezoekers liepen verwondingen op, drie van hen werden zwaargewond naar het ziekenhuis overgebracht waar hun toestand stabiliseerde. Een vrouw van 35 overleed ter plaatse. Gröna Lund ontruimde het park en bleef een week gesloten na het ongeval. In andere parken die door dezelfde groep uitgebaat werden, bleven achtbanen van dezelfde constructeur uit voorzorg gesloten. Na afronding van het onderzoek besloot het park in juni 2024 de achtbaan permanent uit het park te verwijderen. De oorzaak van het ongeval is terug te voeren op productiefouten in een vervangstuk: er waren fouten in het laswerk en er ontbrak een dwarsverbinding. Het park merkte deze fouten bij de eigen controles niet op en heeft sinds het voorval zijn procedures herzien.

Specificaties

Type attractie: Stalen achtbaan
Model: Bavarian Mountain Railroad
Bouwer:
Schwarzkopf
Opening: 1988
Gesloten: 2023
Hoogte: 30 meter
Lengte: 800 meter
Topsnelheid: 90 km/u
Aantal inversies: 0
G-Krachten: 4.50 G
Ritduur: 1.30
Aantal voertuigen: 5 treinen met 14 passagiers per trein
Maximum capaciteit: 1300 p/u
Minimum lengte: 140cm

Foto's