Auteur: Tom Bosseloo - Gepubliceerd: 25 Jul 15, 13:53
Share

Zaterdag 18 juli 2015 werd de nieuwste waterattractie van Plopsa Coo officieel geopend: 'Dino Splash'. Deze, best bescheiden, attractie-investering is misschien vele pretparkfanaten ontglipt, maar desondanks is dit niet geheel terecht. Wij van Pretparken.be waren aanwezig op de officiële inhuldiging van deze nieuwe attractie en nemen jullie graag mee tijdens deze gezellige openingservaring.

Korte voorgeschiedenis

Plopsa Coo is sinds 2005 in handen van de Plopsa Group. Voor de gehele Plopsa-periode was het park in handen van de familie Dugardin, welke het park nog uitbaatte onder de naam Télécoo. Het park kwam voornamelijk tot stand doordat het park aan de voet ligt van de bekende watervallen van Coo, wat jaarlijks honderdduizenden bezoekers weet te trekken. Ondanks dit toeristisch voordeel, kampte Télécoo met enorm lage bezoekerscijfers en was de familie Dugardin haastig op zoek naar nieuwe investeerders die het park wouden overnemen. Aangezien Studio 100 hun populariteit in Wallonië wou versterken, kozen zij er voor om het park over te nemen en het om te toveren tot een bijna onherkenbaar 'nieuw' pretpark.

Dat de Plopsa Group fors heeft geïnvesteerd in dit park is best duidelijk. In tien jaar tijd is het park uitgegroeid van een quasi verlaten en verloederd park naar een nieuwe toeristische hot-spot in de Ardennen. Het park oogt nu fris en nieuw aan en met bijna jaarlijkse investeringen had je als bezoeker of abonnementhouder steeds wel een reden om terug te keren! 

Persopening

Wanneer de Plopsa Group deze nieuwe attractie had aangekondigd, werd hij matig tot voldoende onthaald. Wij merkten op dat er wel een heel aantal individuen blij waren met de investering, maar niemand werd omver geblazen van de attractiekeuze.

Steve Van den Kerkhof, CEO van de Plopsa Group, vertelt: “Plopsa Coo wordt voornamelijk goed bezocht met heel goed, zonnig, weer. De keuze van de nieuwe attractie werd hier dan ook door beïnvloed. We hadden maar één waterattractie tot nu toe, de Maya Splash. De keuze voor een tweede waterattractie was dus zeer snel gemaakt!”

Het park pakte deze opening groots aan. Er werden enkele bekende gezichten uitgenodigd tijdens deze openingsavond waaronder Wendy van Wanten en Jean-Marie Pfaff. Alles was tot in de puntjes georganiseerd. Er was zelfs voldoende animatie voor de vele kinderen van de genodigden zoals levensechte dino's waarmee je op de foto kon staan, maar uiteraard waren ook Maja de bij en Wickie de Viking van de partij! Als kers op de taart waren tijdens deze uitzonderlijke avond alle attracties rondom de Dino Splash geopend tot 23 uur, zoals Halvar, de Maya Splash en de Octopus. De attractie werd feestelijk geopend onder leiding van Steve Van den Kerkhof, CEO van de Plopsa Group, en Hans Bourlon, CEO en drijvende kracht achter Studio 100. Dit werd uiteraard gedaan met een 'exclusief eerste ritje' op de nieuwe attractie, waarna al de genodigden de attractie konden betreden.

Dino Splash

De attractie, de Dino Splash, zijn drie glijbanen geproduceerd door Van Egdom, een Nederlandse glijbanenproducent. We kenden dit type attractie uiteraard al van parken zoals Bobbejaanland (Big Bang) of Bellewaerde (Big Chute), enkel pakt Plopsa Coo het gekende concept wat anders aan. Wat onmiddellijk een duidelijk verschil is, is de aankleding van de attractie. Waar beide gekende attracties relatief kaal zijn zonder noemenswaardige aankleding, heeft deze van Plopsa Coo een heus Dinosaurusthema rondom de attractie gecreëerd. Niet enkel wat standbeelden sieren de omgeving, maar ook een best indrukwekkende vulkaan met rookeffecten en toepasselijke rieten daken.

Ook de attractiebeleving is naar onze mening totaal verschillend. Elke glijbaan heeft wel zijn eigen unieke ervaring: waar de groene glijbaan je voornamelijk laat genieten van wat natuurlijke lichteffecten, gebruikt de rode glijbaan kunstmatige verlichting en muziek. Dé opvallendste glijbaan is toch wel Jurrasic, kenmerkend door zijn blauwe kleur en reuze grote golf. Dit type glijbaan is uniek in België en daarom ook wel de populairste glijbaan van de drie.

Conclusie

De attractie is klein maar fijn en bijzonder leuk gethematiseerd. Toch bleef het voor ons een zeer opvallende investering. We vroegen ons onmiddellijk af welke koers Plopsa Coo met deze attractie wou nemen. Zo vonden we het bijvoorbeeld steeds opvallend dat elk park binnen de groep zijn eigen identiteit begon te ontwikkelen. De twee parken in De Panne zijn vooral gericht op families, de twee indoor parken in Hasselt en Coevorden zijn duidelijk voor de allerkleinsten en Holiday Park in Haßloch is het Thrill-park van de groep. Wat is dan net de identiteit van Plopsa Coo?

Steve Van den Kerkhof over de nieuwe attractie: “De attractie past eigenlijk perfect binnen het park. Plopsa Coo is eigenlijk altijd ons 'doe-park' geweest en we willen dit ook zo behouden. Het park onderscheidt zich met de andere parken in de parkengroep door zijn interactief karakter. Als bezoeker doe je vooral zelf veel, je hebt bij heel veel attracties het heft in eigen handen. Zo bepaal je bijvoorbeeld bij de Bobslee zelf je snelheid, bij de kartbaan rijd je volledig zelf zonder geleiding onder het voertuig etc. Plopsa Coo is als het ware ons 'avonturen-park' waar je vooral zelf veel beleeft en ontdekt. Daarom past de Dino Splash perfect binnen de visie van Plopsa Coo: het is interactief, avontuurlijk en bijzonder fijn! Om dit unieke karakter te garanderen, zal deze attractie enkel hier in Coo te vinden zijn en niet in andere parken van onze groep.”

Wat we in de toekomst mogen verwachten van dit park is nog een raadsel. Wel weten we zeker dat we niet moeten wachten op een grootse achtbaan, maar net op een attractie dat past binnen de visie van het park: avontuur en beleving! Wij zijn alvast benieuwd naar de mooie toekomst voor dit fijn groen parkje!

Tekst: ©2015 Tom Bosseloo - Pretparken.be
Foto's: ©2015 Bob Van Dyck & Tom Bosseloo - Pretparken.be
Bronnen: PlopsaFansite.be